Rabu, 07 Desember 2011

Bangsa Malaysia

Nampaknya kita masih terkurung dalam kandang ras. Orang Melayu sendiri masih bercakap tentang Melayu. Jagalah kepentingan Melayu. Jangan jual Melayu. Jangan gadai Melayu. Hal ini jelas dalam perhimpunan UMNO baru-baru ini. Suara-surara orang Melayu jelas memperkatakan tentang bahawa orang Melayu ‘akan’ tidak dapat dibela jika UMNO kalah.
Saya kira begitu juga dengan kaum lain seperti Cina dan India. Mereka juga akan bercakap tentang kepentingan kaum masing-masing. Nampaknya tidak ada yang cuba bercakap tentang kita sebagai satu bangsa Malaysia.
Cukuplah selama lebih 50 tahun kita membina tembok prasangka perkauman. Tidak bolehkah kita berhenti bercakap tentang satu-satu kaum sahaja. Dalam ucapan pemimpin pun kita dapati mereka tidak lepas daripada bercakap tentang ‘kaum’ mereka sahaja. Sampai bila kita boleh mewujudkan suatu bangsa harmoni, iaitu bangsa Malaysia.
Sebagai suatu bangsa, kita perlukan satu identiti atau jati diri. Sebagai satu bangsa kita perlukan satu budaya. Dalam hal ini pengenalan pada sesuatu kaum haruslah jangan ditonjolkan. Kita boleh menyerapkan mana-mana budaya kaum lain yang sesuai untuk dijadikan budaya Malaysia. Bila kita mempersembahkannya ke dunia luar mereka tidak mengaitkan budaya itu dengan budaya Indonesia, budaya Cina dan budaya India. Untuk itu kita harus mencipta satu budaya tersendiri.
Orang Melayu sendiri jangan asyik-asyik melihat ke Indonesia. Sudah banyak kali kita dimalukan dengan pernyatan bahawa kita sebagai ‘maling’ yang mencuri budaya mereka dan mengaku sebagai budaya Malaysia. Apa kata kita sesuaikan budaya Cina dan India yang telah lama berada di sini dan digubah menjadi satu budaya kita sendiri. Kita juga boleh mengangkat mana-mana budaya suku kaum yang banyak di Sabah dan Sarawak yang sesuai untuk dijadikan teras kepada budaya malaysia. Sudah tentu kita mempunyai pakar budaya kita sendiri.
Kita tidak mahu juga mengambil budaya Cina secara bulat-bulat kerana jika kita persembahkan kepada dunia luar, sudah tentu mereka akan merujuknya kepada budaya negara Cina atau Taiwan. Begitu juga dengan budaya India. Lima puluh tahun adalah suatu jangka masa yang lama yang sudah seharusnya daripada percampuran ini kita sudah ada satu jati diri tentang budaya Malaysia. Mengapa kita tidak mahu menciptanya?

Tidak ada komentar: