Kamis, 29 Desember 2011

Kebahagiaan

Ramai yang tertipu dengan kebahagiaan ‘pelangi’. Kebahagiaan pelangi ialah kebahagian sementara, kerana berlakunya fenomena hidup yang kita kecapi selepas hujan. Fenomena hujan dan cahaya mataharilah yang memungkinkan adanya pelangi. Seperti yang kita ketahui pelangi itu hanya bersifat sementara. Begitulah kebahagiaan sentiasa menjadi cahaya bagi kita manusia kelkatu. Siapa yang tidak mahu bahagia? Semua manusia yang hidup sudah tentu akan mengejar kebahagiaan. Malah kebahagiaan seseornag itu diterjemahkan mengikut kehendak dan pemikirannya sendiri. Ada yang berasa bahagia bila banyak wang. Ada yang berasa bahagia mempunyai rumah besar, mempunyai pendapatan yang cukup, mempunya beberapa orang anak dan sesekali dapat melancong. Ada pula yang meletakkan nikmat bahagia itu pada pangkat dan kuasa. Malah ada orang berasa bahagia atas penderitaan orang lain.
Kebahagiaan sebenar ialah kebahagiaan akhirat. Kita melihat betapa ramai yang menderita di dunia. Mungkin kerana peperangan, kerana akibat gempa bumi, banjir dan malapetaka alam. Apakah mereka yang ditimpa musibah ini tidak bahagia? Begitu juga dengan manusia yang dianiaya, dibunuh, diseksa dan dizalimi. Jelas kelihatan pada mata kasar mereka tidak akan beroleh kebahagiaan di dunia ini. Jadi apakah makna ‘kebahagiaan’ bagi mereka itu?
Ada pula yang kelihatan hidup senang, mewah, ke sana-sini di sambut dan diraikan. Ada pembantu, ada saja yang akan menolong jika dia mengalami kesusahan. Apakah insan itu boleh dikatakan sudah mencapai tahap ‘kebahagiaan’? Mungkin saja tidak. Betapa ramai mereka yang hidup mewah, terkenal, semuanya cukup tiba-tiba membunuh diri.
Begitulah Islam mengajar kita tentang apa itu bahagia. Kebahagiaan itu bila kita dapat menghayati sepenuhnya ajaran Islam. Dapat menjadi insan yang takwa, yang menyerahkan bulat-bulat nasib kita kepada Allah-Azzawajalla. Percaya bahawa dunia ini hanyalah sementara, akhirat jugalah yang kekal. Percaya qada’ dan qadar. Sentiasa mengasah iman, sentiasa beramal kerana kasihkan Allah. Itulah kebahagiaan yang sebenar.

Tidak ada komentar: