Kamis, 13 Januari 2011

Doa

Allah merindukan suara-suara doa dari makhluk ciptaan-Nya. Doa menandakan kita mencintai-Nya, kita mengagumui-Nya, kita mempercayai-Nya, kita benar-benar bersyahadah dengan-Nya.
Doa bukan sahaja permintaan, tetapi juga pengakuan kita bahawa kita makhluk lemah yang perlukan pertolongan dan kasih sayang-Nya. Doa juga adalah ibadah.
Mengapa kita mesti bersombong diri dengan Allah. Mintalah kepada-Nya. Mintalah bersungguh-sungguh, bukan setakat selepas solat lima kali sehari, tetapi setiap detik, setiap kali kita teringatkan Allah, sertailah dengan doa. Biar doa kita tidak putus.
Sebab itulah dalam setiap urusan kita, mestilah disertai dengan doa. Bila bangun tidur berdoalah, bila hendak berpakaian, berdoalah. Bila keluar rumah berdoalah. Bila naik kenderaan berdoalah.
Dengan berdoa juga kita memperbaharui ketakwaan kita. Dengan berdoa juga kita akan sentiasa ingatkan Rasullah junjungan kita Nabi Muhammad S.A.W.
Jadi mengapa kita lokek dan sukar sangat untuk berdoa.
Allah SWT menggalakkan hamba-Nya berusaha dan berdoa, Firmannya: Berdoalah kepadaKu, pasti Aku akan perkenankan doamu.’ (Al Mukmin: 60)

Tidak ada komentar: