Jumat, 13 Mei 2011

Balasan

Biasanya kita percaya setiap apa yang kita lakukan akan ada balasannya. Sebab itulah ada pepatah berbunyi, ‘Buat baik dibalas baik.’
Orang Melayu terlalu percaya tentang balasan sebelum mati. Kalau kita melakukan kesalahan dengan menyakiti, memfitnah dan berbuat jahat terhadap seseorang kita akan menerima balasan Allah di dunia ini lagi. Sebab itu bila berlaku sesuatu yang buruk terhadap seseorang, fikiran jahat kita akan terus menyatakan, ‘Ini tentulah kerana balasan yang diterimanya kerana dulu dia pernah...’ Begitulah fitnah akan dibalas dengan fitnah, pukul akan dibalas dengan pukul, tipu orang akan dibalas dengan dirinya akan juga ditipu. Begitulah, kita terlalu percaya dengan ‘balasan’.
Tidak semua balasan itu berkait dengan apa yang pernah kita lakukan. Misalnya bila ada orang kena rompak, kita tidak akan mengaitkan bahawa dulu dia juga pernah merompak sebab itu rumahnya kena rompak. Kita akan mencari helah balasan lain, dengan menyatakan bahawa dia kena rompak sebab tidak pernah berzakat. Bagaimana pula bagi mereka yang sentiasa berzakat, berderma tetapi tetap kena rompak?
Nabi sendiri pernah dibaling batu oleh penduduk Taif. Baginda juga pernah dikhianati dengan meletakkan kekotoran di belakangnya, iaitu perut unta ketika sedang solat di depan kaabah. Apakah ini bermakna Nabi pernah melakukan hal yang sama, sebab itu dia menerima ‘balasan’ kerana perbuatannya itu?
Memang banyak kisah-kisah orang yang baik sering saja dianiaya oleh orang yang tidak suka kepada kebaikan. Imam Ahmad Hambali dipenjara dan disebat, sedangkan kita tahu beliau tidak pernah menyakiti sesiapapun. Malah beliau adalah ulamak yang terkenal warak dan zuhud.

Tidak ada komentar: