Senin, 27 Juni 2011

Anak Muda dan Jalan Raya

Jalan raya dan anak muda adalah dua perkara yang agak sinonim. Ke mana mereka sering melepaskan perasaan gelisah mereka? Ke jalan-jalan raya mereka memecut dengan motosikal. Istilah sekarang ‘Merempit’. Lihatlah pada malam-malam minggu, satu kerja pula bagi polis-polis untuk menahan mereka yang merempit di jalan-jalan raya. Mereka tidak pernah serik. Mereka anak muda, itulah cara mereka.

Jika mereka tidak merempit ke manakah mereka? Mereka tetap membuang masa di kompleks membeli belah. Berdedai duduk memerhatikan orang yang datang dan pergi. Mereka anak muda, itulah cara mereka.

Bagi anak muda yang punya visi, punya cita-cita dan punya semangat juang yang berkobar-kobar mereka akan turun ke padang, ke gelanggang dan ke mana sahaja ruang yang dapat mengisi dan memenuhi cita-cita mereka. Sebab itu mereka menjadi pemain bola, menjadi pemain badminton, squash, bowling dan sebagainya.

Ada pula ada muda yang jiwanya mengalir semangat kepimpinan. Ke manakah mereka? Di sinilah kita sering terlupa menyediakan tempat yang sesuai bagi anak muda jenis ini. Jiawa mereka sentiasa memberontak terhadap ketidakadilan, terhadap peraturan yang sering dilanggar oleh orang dewasa sendiri, yang sudah tentu banyak melibatkan diri dalam politik dan pentadbiran.

Mereka tidak mau diatur oleh orang dewasa dengan pelbagai rancangan yang kebanyakannya berbalik keuntungannya kepada orang dewasa sendiri. Mereka mahu bertindak dengan cara mereka sendiri. Kalau perlu ke jalan-jalan raya, mereka akan pergi. Kalau perlu berarak, mereka akan berarak. Jangan cuba tahan mereka. Mereka anak muda yang penuh semangat, penuh wawasan dan sanggup buat apa saja.

Adakah kita mahu anak kita memilih jalan raya untuk merempit atau untuk demonstrasi?

2 komentar:

Rusdi Abd Rahman mengatakan...

Tuan Haji,
Saya terus tegar berkunjung dan membaca titipan kata-kata dan isu yang Tuan Haji kemukakan.

Melihat Kesunyataan mengatakan...

Terima kasih Rusdi.