Selasa, 07 Juni 2011

Antara Fakta dan Tanggapan



Fakta biasanya tepat dan tidak boleh diubah. Misalnya tentang tarikh kemerdekaan kita pada tahun 1957. Itu fakta. Tanggapan boleh berubah dan berbeza. Misalnya tentang kemerdekaan itu sendiri, ada yang berkata kita telah merdeka tetapi kita masih dijajah. Itu tanggapan. Inilah yang cuba diterangkan oleh Khalid Salleh semasa kami berbual-bual baru-baru ini, ketika dia berada di Batu Pahat.

Terdapat juga fakta yang silap bila sesuatu fakta itu berbentuk umum, seperti menyatakan bahawa Malaysia diperintah oleh UMNO. Apakah juga Malaysia kini diperintah oleh Barisan Nasional (BN). Kalau Barisan Nasional terdiri daripada parti-parti UMNO, MCA, MIC dan beberapa komponen lagi, itu juga fakta yang benar buat masa kini. Begitu juga parti yang bergabung dalam pakatan ialah Keadilan, PAS dan DAP, juga merupakan fakta yang benar buat masa kini.

Adakah UMNO yang memerintah atau BN yang memerintah? Sebenarnya boleh dipersoalkan. Begitu juga dalam pakatan PAS hanya sebagai pengikut, malah tidak ada suara. Itu juga tanggapan. Boleh jadi benar, boleh jadi salah. Dalam hal ini semua orang bebas untuk membuat tanggapan.

Ada ketikanya tanggapan boleh menjadi fitnah, bila kita mengulas tentang sesuatu keadaan yang berdasarkan syak sahaja. Misalnya apabila terserempak sepasang lelaki dan perempaun di tempat sunyi, kita lantas membuat tanggapan bahawa mereka itu melakukan khalwat atau lebih teruk lagi melakukan zina. Begitu juga bukti-bukti yang tidak kukuh seperti adanya gambar, video, persaksian seseorang yang diragukan juga merupakan tanggapan-tanggapan yang boleh menyebabkan fitnah itu terjadi.

2 komentar:

MARSLI N.O mengatakan...

Tuan Haji: Apakah mereka mahu dan sudi mendengar?

MARSLI N.O

Melihat Kesunyataan mengatakan...

Marsli N.O,
Antara mahu dan sudi...