Kamis, 28 Juli 2011

Sampai Bila?

Dulu saya sering berulang alik ke surau naik kereta. Tapi sekarang sudah buat keputusan utuk berjalan kaki sahaja. Sekurang-kurangnya dapat ‘exercise’ dengan cara berjalan sehari lebih kurang lima kali.
Subuh-subuh sudah keluar, kemudian waktu zohor, waktu asar, waktu maghrib dan juga waktu isyak. Memang jarak rumah dengan surau tidaklah jauh sangat, lebih kurang 100 meter sahaja. Melewati rumah teres kejiranan Taman Sri Wangsa. Kalau pada waktu subuh akan berpapasan dengan beberapa orang jiran Cina yang hendak pergi kerja. Begitu juga seorang dua orang melayu yang sudah sedia untuk pergi kerja. Ada seroang Cina yang sudah berumur nampaknya sudah memulakan exercise dengan berjalan kaki.
Ketika balik bersubuh begitu juga, sudah ramai yang bangun. Anak-anak sekolah menunggu bas menjemput mereka ke sekolah. Ada juga yang dihantar oleh ibu bapa. Ketika ini sempat juga bertegur sapa dengan mereka.
Begitulah saya merasakan bahawa dengan berjalan kaki setiap hari rupanya saya makin menambahkan kenalan baik di kalangan jiran Cina dan juga Melayu. Mereka sentiasa menegur saya. Kadang-kadang ketika balik solat asar saya berpapasan dengan anak-anak yang sedang bermian badminton. Ada ketikanya saya berhenti sekejap untuk membantu mereka mengait bulu tangkis yang tersangkut di bumbung. Ada ketikanya saya berbual-bual dengan seorang lelaki Cina yang berjogging. Katanya dia berjogging 5 kali setiap hari..Umurnya sudah 63 tahun. Dia juga sempat bertanya saya tentang solat, berapa kali ke surau. Kata saya, 5 kali juga..
Semasa ke surau pada waktu maghrib pula kadang-kadang saya terserempak dengan isteri kawan-kawan sejemaah. Mereka tetap menegur saya dengan panggilan mesra, ‘Pak Aji!’.
Ada juga jiran perempuan cina yang berborak-borak waktu petang, menegur saya setiap kali saya ingin bergerak ke surau. Meskipun teguran mereka sama sahaja setiap kali, iaitu, ‘Pegi Sembahyang?’ dan saya akan mengangguk. Malah kadang-kadang saya berhenti sebentar untuk bertanya khabar mereka.
Rupa-rupanya inilah kehidupan saya sekarang ini. Mengisi hari-hari terakhir dengan berulang-alik ke surau dan meramahi jiran-jiran.
Sampai Bila?

Tidak ada komentar: