Selasa, 25 Maret 2008

Tentang bahasa lagi.... Lagi-lagi tentang bahasa..!

Polimik tentang penggunaan Bahasa Inggeris dalam mata pelajaran matematik dan sains tidak habis-habis. Meskipun sekarang ada ura-ura dari pihak kerajaan untuk mengkajinya semula. Sudah tentulah respon positif ini berlaku kerana asakan daripada banyak pihak. Pada saya anak-anak kita khususnya anak-anak Melayu tidak ada masalah untuk belajar dalam bahasa apa sekali pun. Tukarkan sistem pelajaran kita kepada semuanya kepada pengantar bahasa Inggeris pun tidak ada masalah. Selepas enam tahun sekolah rendah kemudian tambah lima tahun sekolah menengah, tambah lagi dua tahun di peringkat tingakatan enam, tambah lagi empat tahun di universiti, saya yakin dan pasti kita akan dapat melahirkan pelajar Melayu yang mahir bertutur bahasa Inggeris. Bukan setakat itu sahaja mereka juga akan berfikir dengan menggunakan bahasa Inggeris. Selepas 17 tahun kita akan melihat rakyat Malaysia yang benar-benar global. Mungkin masalah pengangguran akan dapat diselesaikan kerana selama ini kita beranggapan pelajar Melayu tidak dapat kerja kerana tidak boleh bertutur dalam bahasa Inggeris. Mungkin lebih ramai pelajar Melayu yang dapat di hantar ke luar negara baik untuk urusan perniagaan atau untuk urusan diplomatik. Syarikat-syarikat orang Melayu boleh bersaing dengan syarikat antarabangsa kerana orang-orang Melayu sudah mahir berbahasa Inggeris.

Fikirkanlah pula fenomena ini, bila ramai orang Melayu sudah menguasai bahasa Inggeris.
1. Orang Melayu bertambah bijak.
2. Orang Melayu akan menjawat jawatan yang baik-baik
3. Orang Melayu akan tersebar ke seluruh dunia, terutama di Amerika dan Eropah.
Mungkin ramai yang kahwin dengan Mat Saleh.
4. Orang Melayu sudah bertambah kaya. DEB sudah mencapai lebih 50%. Banyak
rumah-rumah banglo di kampung-kampung. Kalau di taman-taman perumahan pula
orang Melayu mampu membeli rumah mahal, tidak lagi beli rumah murah atau
flet sahaja.
5. Kedai-kedai di bandar banyak dipunyai oleh orang Melayu.

Hal ini adalah disebabkan orang Melayu telah menguasai bahasa Inggeris, iaitu bahasa Kemajuan. Inilah agaknya yang dikatakan Melayu Baru. Oleh itu disorkan agar kita tukar sahaja sistem pelajaran kita kepada bahasa pengantar bahasa Inggeris, kerana dengan bahasa Melayu kita tidak akan ke mana-mana.

Bagaimana kalau saya cadangkan supaya bahasa pengatar kita tukar kepada bahasa Mandarin? Bagus untuk perpaduan. Bukan setakat itu sahaja, kita dapati sekarang orang Cina sudah semakin maju dan mula menguasai dunia. Dua puluh, tiga puluh tahun akan datang mereka adalah kuasa ekonomi dunia selain daripada orang putih dan Jepun.

Kalau itulah yang hendak kita kejar.

Tidak ada komentar: