Kamis, 22 Mei 2008

Melihat Kesunyataan

Heboh diperkatakan tentang keluarnya Mahathir dari parti UMNO pada 19 Mei yang lalu. Lalu macam-macam andaian dibuat dan macam-macam tuduhan pula dilemparkan kepada Mahathir. Sudah tentu Mahathir mempunya sebab tersendiri mengapa beliau keluar UMNO. Sejak dulu lagi, segala tindakan Mahathir mempunyai pro dan kontra. Jangan lupa Mahathir bukanlah sebarang orang. Dia berfikrian pragmatis. Orang pragmatis sentiasa melakukan apa yang dikatakannya.

Nampaknya senario politik di Malaysia semakin menarik. Di satu pihak Anwar Ibrahim sudah tentu tidak juga berdiam diri. Dia juga seorang perancang. Apa yang dikhuatirkan Pak Lah akan menjadi mangsa. Terlalu banyak orang yang tidak boleh dipercayai, baik dalam UMNO sendiri. Pak Lah harus berhati-hati.

Ibarat kata Mufti Perak, Datuk Harunsani, semasa mengulas keluarnya Tun Mahathir dari parti UMNO, ‘tidak mengapa berbeza pendapat, tetapi dalam soal Melayu kita seharusnya dapat bersatu’. Bagi Nik Aziz pula beliau melihat peristiwa sebagai satu yang positif kepada pembangkang. Kalau Tun Mahatir nak masuk PAS tentu dielu-elukannya.

Apa yang penting janganlah kita seperti ‘kucing kesiangan’, bercakaran sesama sendiri, anjing tetap menggongong dan kambing tetap mengembek.

Tidak ada komentar: