Selasa, 24 Juni 2008

Minyak lagi?

Pagi-pagi lagi isteri sudah telefon suruh isi minyak penuh. Kenapa? Khabarnya setesen minyak hendak tutup selama dua hari. Benarkah? Seperti khabar angin di Sabah yang menyebabkan orang ramai berpusu-pusu mengisi minyak kerana ada khabar angin menyatakan semua setesen minyak akan berhenti menjual minyak selama tujuh hari.

Seorang staf pejabat yang baru sampai menyatakan dia mengalami masaalah untuk mengisi minyak kerana setesen minyak tidak menerima kad kredit untuk bayaran seperti yang selalu dilakukannya. Nasib baik ada bawa duit sikit kalau tidak kenalah ke bank dulu ambil duit.

Semasa minum pula bertemu dengan Ungku Z seorang pengusaha minyak. Aku minta kepastian daripadanya tentang khabar angin itu. Katanya tidak benar pengusaha minyak memberhentikan penjualannya kerana wang di bawah tanah itu (maksudnya minyak dalam tangki) akan mudah susut kalau tidak dijual segera. Lagi pun mereka perlukan wang kerana beli minnyak dari pembekal tidak ada kredit macam beli barangan lain. Mesti bayar tunai. Untuk satu lori tangki yang besar kena ada wang seratus ribu lebih. Itu yang diberitahunya kepadaku.

Semasa melayari blok seorang kawan, aku terperanjat dengan kisahnya yang telah dilawati oleh seseorang penting dari kementerian. Orang itu lawan berhujah dengannya tentang prinsip yang selama ini dipegangnya kukuh. Sebelum meninggalkannya siap pula beri amaran. Memang kawanku ini agak lantang, tapi dari satu segi dia benar. Cuma caranya sahaja berbeza dengan sesetengah orang yang berjuang tentang hal yang sama. Kebetulan selepas itu dia dijemput untuk mendeklamasi sajak dalam satu majlis. Apa lagi dia pun melepaskan segala isi hatinya melalui sajak. Memang dia seorang penyajak. Selama ini sajak-sajaknya pun agak keras dan lantang.

Tidak ada komentar: