Minggu, 13 Juli 2008

Cerita Hindustan

Secara kebetulan menonton cerita Hindustan pada petang sabtu di tv 3. Tak perlulah saya namakan judul ceritanya, tapi apa yang menarik ialah isi ceritanya. Seorang menteri yang berkuasa, telah medalangi konspirasi dengan menuduh seorang doktor (yang benar-benar bertugas kerana kebenaran), sehingga doktor itu digambarkan sebagai seorang pengkhianat negara. Kerana kuasa media dan dengan kerjasama sebahagian daripada polis yang juga bersekongkol, dia diburu bukan sahaja oleh pihak kerajaan malah oleh penjenayah sebenar yang diupah dengan ganjaran yang lumayan. Mujur ada seorang inspektor dan empat kakitangannya yang jujur terpaksa mempertahankan doktor ini, tetapi mereka juga tidak dapat menyelamatkan nyawanya.

TV HBO Astro pula menayangkan cerita yang hampir serupa. Bagaimana konspirasi yang disusun oleh orang yang ingin menjatuhkan presiden, telah melakukan satu pembunuhan di ‘white house’ dan daripada tanda-tanda dan bukti pembunuhan itu mengaitkan dengan anak presiden sendiri. Kerana tidak tahan dengan desakan orang kanan dan media akhirnya presiden bersetuju untuk meletakkan jawatan. Mujurlah ada seorang dektektif yang dapat membuktikan bahawa semua kejadian itu direncanakan untuk menjatuhkan presiden.

Moralnya untuk menjatuhkan seseorang perlu direncanakan dengan teliti sehingga seolah-olah orang yang hendak kita jatuhkan itu benar-benar bersalah. Ditambah lagi dengan bantuan media seperti tv dan akhbar, sehingga rakyat percaya. Inilah yang dikatakan konspirasi yang terancang.

Dalam sebuah ceramah, saya pernah mendengar seorang ustaz berkata bahwa sebuah kebatilan yang dirancang dengn teliti akan dapat mengalahkan kebenaran.

Tidak ada komentar: