Senin, 04 Agustus 2008

Ketuanan Melayu

Saya amat bersetuju dengan konsep ‘Ketuanan Melayu’ yang diterangkan secara jelas oleh Datuk Dr. Hassan Ahmad, Ketua Eksekutif Yayasan Karyawan, juga bekas wakil tetap Malaysia ke UNISCO dan bekas Ketua Pengarah DBP. Beliau melihat kembali bagaiman konsep ketuanan ini berkait rapat dengan konsep kedaulatan. Ciri penting yang menunjukkan sesuatu bangsa itu berdaulat ialah bangsa itu mempunyai Negara dan kerajaan sendiri. Merujuk kepada bangsa Melalyu, sebenarnya bangsa Melayu sudah mempunyai kerajaan sendiri sejak abad ke-7, abad ke-12 dan ke-13 lagi. Zaman kegemilangan kerajaan Melayu semua orang tahu dan pernah belajar sejarah. Malah tinggalannya pun masih ada sehingga kini. Kerajaan Melayu Melaka pada abad ke-15, begitu terkenal sehinggalah kalah dan jatuh dalam peperangan dengan Portugis. Tetapi kerajaan Melayu terus juga berkembang di negeri-negeri lain seperti di Johor, Perak, Terangganu dan Pahang. Lihat sahaja bagaimana kesultanan di negeri-negeri Melayu masih kekal sehingga kini. Inilah yang dimaksudkan ketuanan Melayu. Kalau di negeri ini atau di nusantara ini katalah terdiri daripada keturunan asalnya Cina sudah tentulah Sultannya orang-orang Cina, Mungkin sehingga kini kita akan kenal dengan Sultan atau Maharaja Tan Cheng Cheng. Boleh jadi juga dari keturunan India seperti Maharaja Samvi Volluo. Tetapi inilah yang dikatakan kenyataan, bahawa di nusantara ini yang meliputi Indonesia, Tanah Melayu (Malaysia), Brunei, Kepulawan Mindano, hinggalah ke Sulawesi adalah berasal dari rumpun Melayu, bukan rumpun Cina atau India.

Pendapat orang Amerika dan Australia tentang konsep bernegara dan demokrasi memang lain. Mereka datang ke Amerika dan membunuh orang-orang Red Indian dan akhirnya menyatakan bahawa mereka adalah rakyat Amerika. Begitu juga dengan orang-orang Australia, pada ketika itu di benua Australia sudah ada penduduk. Mereka datang ke Australia dan mengaku bahawa mereka penduduk bumi Australia. Malaysia tidak sama sekali dengan Amerika dan Australia. Ketika orang-orang Cina dan India datang berhijrah ke Tanah Melayu sudah ada kerajaan Melayu seperti kerajaan Melayu Johor, Perak, Pahang, Negeri Sembilan, Selangor, Kedah, Kelantan dan Terangganu. Malah petani juga ketika itu di bawah kerajaan Melayu Islam. Kerajaan Melayu Johor misalnya melampaui sehingga ke kepulauan Riau dan Bentan. Tetapi pecacai Inggeris dan Belanda ini datang kemudiannya dengan sesuka hati membahagikan wilayah ini sesame mereka. Kepulauan Indonesia iaitu Sumatera dan Jawa, aku punya kata Belanda dan engkau ambil Tanah Melayu dan Borneo. Macam yang dia buat kat Amerika dan Australia. Mereka tak tau di Amerika puak-puak Red Indian memang tak pernah bersatu dan tak pernah membentuk kerajaan. Jadi mereka senanglah dijajah, malah dibunuh. Begitu juga di Australia, Cuma ada penduduk peribumi yang tidak bertamadun. Mereka dianggap sebagai aorang asli. Nasib baik kita orang Melayu tidak dianggap orang asli. Kalau tidak nasib kita samalah dengan orang-orang Red Indian dan orang-orang peribumi Australia.

Lalu orang-orang Cina dan India yang telah lama bermastautin di sini, malah yang lahir di sini berkata kalau macam itu, kami tidak ada haklah. Kami seperti melukut di tepi gantang, kami macam masyarakat kelas kedua. Semuanya mesti diberi dan diutamakan kepada orang Melayu dengan alasan hak bumiputera itu. Atas alasan inilah orang-orang Cina dan India tidak berpuas hati.

Sebenarnya Cina dan India juga punya hak masing-masing. Orang Melayu harus menghormati hak mereka ini. selama ini atas kesedaran inilah kita dapat memelihara semangat perpaduan. Misalnya orang Melayu masih menghormati hak orang Cina dan India terhadap bahasa mereka sendiri, sebab itulah dalam pendidikan di negara ini kita masih atau pun kerajaan masih memberi bantuan kepada sekolah-sekolah Cina dan India. Itu hak mereka, yang orang Melayu tak pernah pertikai, malah orang-orang Melayu kita berlumba-lumba pula menghantar anak-anak mereka ke sekolah Cina. Satu lagi hak berniaga dan berpolitik. Orang-orang Cina diberi kebebasan menubuhkan parti-parti politik yang berdasarkan perkauman. Sudah tentulah perjuangan mereka untuk menjaga kepentingan kaum mereka sendiri, seperti memperjuangkan soaal bahasa dan budaya. Mereka juga diberi kebebasan mengamalkan budaya mereka sendiri. Orang Melayu tahu dan tidak akan menyentuh soal ini. Hinggalah kepada soal beragama, juga kita orang Melayu tetap tidak masuk campur.

Atas alasan inilah kita dapat hidup harmoni dan dapat menjaga perpaduan. Orang Cina masih boleh memiliki harta sebanyak-banyaknya. Boleh dirikan rumah yang hebat-hebat hingga sampai ke genting sekali pun. Buatlah, kita tidak akan kacau. Itu hak mereka. Tentang bahasa begitu juga, mereka bebas memajukan bahasa dan budaya mereka. Tidak ada halangan kerana itu hak mereka. Malah ada saluran radio dan Tv khas untuk orang-orang Cina dan India. Tidak ada sesiapa nak larang. Melalaklah di saluran masing-masing.

Tetapi ingatlah, kita bukan berada di Cina atau di India. Kita pun tahu ramai orang Cina dan India sedar malah mengaku mereka adalah rakyat Malaysia. Mereka bukan rakyat Cina atau India. Kita puji mereka. Tapi untuk mendapat hak seperti orang Cina di Cina dan seperti orang India di India, tentulah tidak boleh. Kita tidak boleh bertolak dari perkataan ‘Adil’ itu dengan memberi kebebasan sepenuhnya kepada orang-orang Cina dan India, juga kepada orang-orang Melayu sekalipun. Orang Melayu pun mesti ingat orang-orang Cina dan India adalah juga rakyat Malaysia. Sebab itulah orang-orang Melayu sanggup berkongsi kuasa dengan orang –orang Cina dan India, tetapi tidaklah sampai menyebabkan orang-orang Cina atau India berkuasa terhadap orang-orang Melayu.

Selama ini, itulah yang kita laksanakan. Dalam Barisan Nasional kita berkongsi kuasa dengan MCA, Gerakan dan MIC serta lain-lain pertubuhan politik. Orang Melayu tidak tamakkan kuasa, hingga menyatakan ini Negara Melayu, mesti UMNO sahaja yang memerintah. Inilah yang dikatakan adil. Lihatlah kepada tangan kita yang mempunyai lima jari. Kelima-lima jari itu tidak sama panjang dan saiznya. Ada jari hantu yang lebih panjang. Ada jari kelingking yang kecil dan ada ibu jari yang besar dan pendek. Kalau mengikut konsep keadilan mesti sama semua , bagaimana agaknya tangan itu untuk bekerja seperti mengenggam dan memegang sesuatu. Inilah konsep keadilan.

Begitu juga dengan hidup ini, apakah Tuhan tidak adil dengan mengadakan orang-orang yang kaya dan ada juga yang miskin. Baik Tuhan jadikan semua orang dalam keadaan kaya sahaja, tanpa ada yang miskin. Tapi kita masih menyatakan bahawa Tuhan atau Allah itu maha adil. Ada yang mati muda ada yang mati setelah tua ganyut. Adakah adil bagi Tuhan untuk melihat semua manusia mati setelah tua? Jadi janganlah menyempitkan konsep keadilan itu.

Tidak ada komentar: