Kamis, 11 September 2008

Mana Isu yang Lebih Penting?

Pagi mendung dan berhujan. Ketika telefon Hasnah katanya di BP pun sedang hujan. Sepanjang bulan Ramadan ini cuaca nampaknya banyak menyebelahi kita yang sedang berpuasa. Sebaliknya di utara ada yang menghadapi dugaan banjir.

Senario politik masih berada dalam keadaan teka-teki. Dalam Barisan Nasional sendiri kemelut UNMO-Gerakan semakin sukar untuk bersefahaman akibat kenyataan Ketua Bahagian UMNO di Pulau Pinang yang katanya ada berbau perkauman. Hukuman telah diputuskan.
Anwar Ibrahim juga masih berteka-teki dengan tarikh 16 September. Apa akan berlaku? Sukar juga untuk menjawab. Nampaknya kita tidak pernah berhenti dari memikirkan politik. Dalam sebuah rencana hari ini dalam Utusan ada seorang penulis menyatakan betapa kesalnya dia melihat kita di Malaysia seakan-akan terlupa pada yang lain, malah lebih penting daripada politik, iaitu tentang alam sekitar. Dia mendedah betapa hutan simpan di Terangganu yang banyak pokok-pokok cengal telah ditebang. Sebatang pokok cengal katanya sama nilai dengan sebuah kereta proton saga. Sebab itulah orang yang tamak ini lupa kepada peranan pokok cengal dalam mengekalkan alam sekitar kita. Seharusnya kita semua perlu sedar tentang betapa iisu alam sekitar lebih penting daripada isu politik yang entah apa-apa itu.

Tidak ada komentar: