Senin, 06 Oktober 2008

Selamat Hari Raya Aidil Fitri

Sudah tujuh hari Aidil Fitril berlalu. Kita kembali kepada kehidupan biasa. Yang bekerja telah mula bertugas. Meski bahang perayaan masih terasa. Tetapi apa yang mendukacitakan ialah masih banyak kedai-kedai yang diusahakan oleh Bumiputera masih tutup. Misalnya bengkel kereta, kedai cermin mata, kedai buku dan kedai makan. Ini yang kelihatan di pusat perniagaan Larkin Perdana sahaja. Mungkin ada semangat untuk merebut pahala puasa enam. Memang sesuatu yang baik, jika ini tujuan utama kita menyambut hari raya aidil fitri, seterusnya menghidupkan puasa enam secara berterusan sepanjang bulan syawal ini.

Tahun ini hari raya disambut dengan begitu sederhana, berikutan dengan keadaan ekonomi yang tidak berapa menggalakkan. Dengan harga ayam mencecah RM7 sekilo, dan beberapa keperluan lain lagi termasuk harga kueh raya yang melambung naik. Alasannya tidak lain dan tidak bukan kerana harga barang terutama keperluan utama seperti tepung dan lain-laian keperluan naik mendadak.

Hinggakan untuk makan di restoran pun, dengan nasi dan lauk tiga ketul ayam yang kecil-kecil (tak ada isi pun), sehiris kecil ikan (sebesar dua jari) sudah mencecah RM6.50. itu tidak termasuk sayur dan minuman. Tidak puas hati saya cuba pula pergi ke kedai lain untuk membeli makanan untuk makan malam. Bungkus nasi dengan seketul ayam kari dan sketul ikan goreng. Harganya juga RM6.50.

Inilah harga yang kita perlu bayar untuk maju.

Tidak ada komentar: