Selasa, 18 November 2008

Kisah Seorang Teman Penulis

Razuki Isa tiba-tiba menghubungi saya untuk berjumpa. Dia baru saja balik dari Pejabat Pelajaran Daerah (PPD). Memang lama benar tidak bertemu dengan Razuki Isa. Pada tahun 80-an, kami sama-sama bergiat dalam Persatuan Penulis Johor (PPJ). Beliau yang berasal dari Kedah banyak menghasilkan sajak. Beliau bekerja sebagai Pegawai Imegresen. Kami sama- sama berusaha menerbitkan kembali tabloid PITA yang telah begitu lama dilupakan. Sebenarnya PITA diperkenalkan oleh Pak Matlob pada awal tahun 70-an. Berupa terbitan berkala yang memuatkan berita, rencana dan hasil karya ahli-ahli PPJ. Bersama beliau juga kami sempat menganjurkan beberapa kali kursus penulis untuk penulis-penulis remaja. Setelah beliau berpindah tugas ke Pasir Gudang, hubungan kami mula putus. Khabarnya beliau di Pasir Gudang sibuk pula berniaga.

Memanglah, masa berlalu dengan cepat. Kini wajahnya pun semakin berusia. Rambut sudah beruban. Cuma belum bersara seperti saya. Katanya akan bersara pada tahun 2012. Kini beliau mengusahakan sebuah restoran di Batu 17 Jalan Mersing Kota Tinggi. Diusahakan sepenuhnya oleh Isteri dan anak-anaknya. Anaknya empat orang. Yang sulung- perempuan sudah bekerja di Bahagian Teknek JKR, manakala yang kedua masih di Polyteknik di Pasir Gudang. Yang ketiga membantu ibunya di restoran dan yang keempat baru selesai UPSR, akan melangkah kaki ke Tingkatan satu tahun depan.

Saya menyatakan hasrat untuk melihat dia kembali menulis. Tapi nampaknya dia sudah macam tidak berminat. Begitulah perginya seorang teman dari dunia penulisan.

Tidak ada komentar: