Senin, 07 Desember 2009

La Galigo


Naskah terpanjang di dunia ini disalin kembali oleh seorang Melayu keturunan Bugis di Singapura. Namanya Husin Ismail. Sezaman dengan Abdullah Abdul Kadir Munshi (Abdullah Munshi). Beliau juga yang menyalin kembali Hikayat Amir Hamzah, Hikayat Indera Putera (Kolekasi Cambridge), Syair Harith Fadilah, Hikayat Syahi Mardan (Koleksi Perpustakaan SOAS, London). Hasil tulisan beliau (menyalin kembali) sekitar sepuluh buah semuanya.
Jika dibandingkan dengan Abdullah bin Abdul Kadir Munsyi, kita dapati Husin Ismail ini tidaklah semasyhur mana. Meskipun beliau telah berjaya menyalin kembali epik La Galigo yang panjangnya 600,000 ayat, iaitu sebuah hikayat Melayu yang setanding dengan Hikayat atau Kitab Mahabratha.
La Galigo adalah sebuah kisah petualangan Melayu keturunan Bugis yang bergerak dalam lingkungan Nusantara hinggalah ke Cina dan Dunia Arab. Keturunan La Galigo juga didapati menjadi watak-watak utama dalam pemerintahan di Kepulauan Melayu Johor-Riau, Selangor, Perak, Terangganu dan Kelantan.
Di Johor misalnya, La Galigo melahirkan watak-watak Daeang Lima Bersaudara dan seterusnya hingga ke zaman kegemilangan Raji Haji yang terbunuh di Teluk Ketapang.

2 komentar:

Nur Fatiha Fadila mengatakan...

Assalammualaikum, Cikgu

Ilmu baru untuk saya. Selama ini saya diajar bahawa kitab Mahabrata itulah naskhah terpanjang di dunia.

Sastera Melayu memang hebat!

Melihat Kesunyataan mengatakan...

Wardah,
Elok kalau Wardah dapat membaca naskahnya yang telah ditulis kembali dalam bahasa Melayu.