Rabu, 14 Juli 2010

Apa Peduli Cakap Orang (APCO)

Bila ada yang bertanya kepada saya, tentang pendirian saya, terutama dalam politik. Saya berpihak sebelah mana. Jawapannya mudah, tentulah di sebelah kebenaran.
Kebenaran itu sebenarnya sudah jelas, tidak perlu dihuraikan lagi. Manakala segala kebatilan, kebohongan dan segala macam fitnah juga sudah jelas. Bagi kita yang berfikir sudah tentu dapat membezakan yang mana benar dan yang mana salah.
Apa peduli cakap orang (APCO), kalau kita selama ini berpegang kepada prinsip, ‘Membenarkan apa yang benar, dan menyalahkan apa yang salah’.
Ada juga jenis manusia yang APCO apabila, ‘Membenarkan yang salah, dan menyalahkan yang benar’.
Bacalah media, dengarlah media..setiap hari kita akan bertemu dengan APCO jenis kedua ini, yang sentiasa membenarkan yang salah.
Berbalik kepada pendirian saya...saya tetetap memilih kebenaran meskipun kini kebenaran itu kelihatan samar-samar dan kadang-kadang terlindung dek kabus fitnah yang hebat.

Tidak ada komentar: