Minggu, 25 Juli 2010

Pertemuan Penyair Nusantara ke-4

Penyertaan PPJ seramai 8 orang

Bersama penyair Miri-Abizai dan Jaya Ramba Wulan.

Saya menyertai delegasi PENA, Salleh Rahmat, Samsuddin Othman, SM Zakir, Rahimidin Zahari dan Amiruddin Ali. Tumpang mereka ke Brunei, melalui Miri. Di Miri kami disertai pula oleh Poul Nanggang, Abizai dan Jaya Ramba. Kami bertolak dengan tiga buah kereta yang dipandu oleh ketiga-tiga penulis Miri itu.

Tiba di Brunei sudah jam 8 lebih. Kami diarahkan untuk ke tempat perasmian, iaitu di Tingkat 15, Bangunan Persekutuan Guru-guru Melayu Brunei. Perasmian PPN 1V bermula jam 9 malam. Upacara perasmian oleh YB Pehin Datu Seri Maharaja Dato Paduka Seri Setia Ustaz (Dr) haji Awang Abdul Aziz bin Juned atau lebih dikenali sebagai Adi Rumi.Beliau adalah Mufti Kerajaan Negara Brunei Darussalam. Hadir sama ialah pengarang Badaruddin H.O, iaitu Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri, Negeri Brunei Darussalam.

Sempena acara perasmian, diadakan juga persembahan deklamasi sajak daripada perwakilan negara yang mengambil bahagian. Malaysia diwakili oleh Paul Nangang.

Delegasi dari Indonesia menghantar wakil yang paling ramai, iaitu seramai 50 orang. Wakil Malaysia terdiri daripada wakil PENA, PPJ, Penulis Miri/Sarawak dan juga e-sastera.

Pertemuan dua hari itu padat dengan pembentangan kertas kerja daripada wakil-wakil negara seperti Malaysia, Brunei, Indonesia dan Thailand. Nampaknya kali ini tidak ada penyertaan dari Singapura..

Wakil-wakil Malaysia yang membentangkan kertas kerja ialah Saleh Rahmat, SM Zakir, Rahimidin Zahari, Arbak Othman dan Dr. Irwan Abu Bakar.

Sesi Pembentangan yang mengundang perbincangan hangat ialah sesi terakhir yang membawa tema,’Kepenyairan Media Baru’. Ada pembentang yang mencadangkan agar puisi memasuki era internet, seperti yang dibentangkan oleh Prof Dr. Irwan Abu Bakar. Beliau menyatakan perkembangan e-sastera sebenarnya adalah satu lonjakan yang memisahkan penulisan konvensional kepada satu era baru dalam bersastera. Beliau yang menjadi pengasas e-sastera di Malaysia menyatakan fenomena baru inimenjadikan sastera Melayu melebar,mendunia dan lebih mudah tersebar. Masalah birokrasi editor juga tidak ada lagi. Sesiapa sahaja boleh berkarya.

Ada peserta dari Indonesia yang cuba berhujah dengan menyatakan apa yang di ketengahkan oleh para pembentang hanyalah sebagai sesuatu yang sia-sia sahaja, kerana tanpa pembuktian.Contohnya pembentangan makalah senndiri disampaikan secara konvensional, bagaimana harus menyakinkan peserta. Mereka juga mengkritik penganjur yang kurang memberikan publisiti terhadap masjlis yang begini besar. Tidak ada poster apa lagi dalam bentuk multimedia.

Rata-rata pembentang tidak setuju dengan pancingan kontrovasi oleh beberapa peserta Indonesia ini. Sebelum ini juga, pada sesi pagi Forum yang dibarisi oleh salah seorang wakil Malaysia, iaitu SM Zakir juga bersependapat meyakinkan peserta dengan unjuran agar puisi diberi nafas industri.

Acara perasmian penutup dihangatkan oleh beberapa peserta Malaysia dan Indonesia dan juga tuan rumah. Ada persembahan deklamasi puisi kreatif yang cukup menarik dibumbui dengan audio dan multimedia.

Kami bertolak balik dari Bandar Brunei Darussalam jam 5 petang dihantar oleh hujan lebat sehinggalah ke sempadan Sarawak. Terima kasih kepada beberapa teman di Brunei seperti Syeikh Mansor yang sanggup melayan karenah kami selama menetap di perkampungan Balai Belia, sempena pertemuan itu.

Terima kasih juga kepada teman-teman penulis Miri seperti Poul Nanggang, Abizai dan Jaya Ramba yang bersusah payah membawa kami pergi dan balik untuk menghadiri pertemuan yang bermakna itu.

2 komentar:

Zulaiha Paikon mengatakan...

Ayahanda,
seronok bertandang ke negara orang? Sayangnya, tak dapat berjalan sangat kerana jadual padat ditambah dengan rinai hujan pula. Wah, cantik blog ayahanda sekarang ni!

Melihat Kesunyataan mengatakan...

Zu,
Terima kasih kerana beri penghargaan kepada blog saya ni. Apa pun saya dah ziarah blog zu baru-baru ini. Ada gambar yang saya tak ada. Boleh tak saya copy?