Sabtu, 30 April 2011

Tentang Sumpah

Ramai yang mengaitkan isu sumpah oleh Datuk Eskey dengan ketidakberanian Anwar untuk sama-sama bersumpah. Seolah-olah ‘sumpah’ dapat membuktikan siapa yang benar. Malah kita orang Melayu ( Islam?) pun berasa bila seseorang itu bersumpah, bermakna dialah yang benar. Apakah kebenaran hanya boleh diselesaikan dengan bersumpah?

Ustaz Abu Basyer ada menyentuh tentang isu sumpah ini. Bagi beliau , ‘Di dalam hukum Islam apabila kita membuat tuduhan seseorang itu berzina mestilah membawa 4 orang saksi Islam yang adil bukan sumpah laknat dan vedio seks. Berdasarkan firman Allah SWT maksudnya : "Dan orang-orang yang menuduh wanita-wanita yang baik-baik (berbuat zina) dan mereka tidak mendatang 4 orang saksi, maka deralah mereka(yang menuduh itu) delapan puluh kali dera, dan janganlah kamu terima kesaksian mereka buat selama-lama nya. Dan mereka itulah orang-orang yg fasik, kecuali orang yg bertaubat sesudahnya itu dan memperbaiki (dirinya), maka sesungguhnya Allah maha Pengampun lagi Maha Penyayang". (Surah an-Nuur ayat 4-5)’
Dalam kes tuduhan zina kepada seseorang tidak perlu mubahalah kerana telah ada nas yang khusus perlu merujuk kepada surah an-Nuur ayat 4-5) iaitu perlu membawa 4 orang saksi yang adil. Jika gagal mahkamah syariah perlu membuat dakwaan dan menghukum mereka yang membuat dakwaan tanpa membawa saksi dengan hukum qazab.
Ada yang mengaitkan perkara tersebut dengan menyatakan, ‘Berani kerana benar, takut kerana salah.’ Jadi Datuk Eskey telah berani bersumpah, jadi dia berada di pihak yang benar, manakala Anwar tidak bersumpah, lalu kita menghukum dia bersalah.’ Inilah ‘mahkamah’ kita dalam menentukan ‘kebenaran’. Seharusnya sebagai orang Islam kita mesti berani kerana Allah, takut pun biarlah kerana Allah. Kita sebagai orang Islam yang benar-benar cintakan Islam dan persaudaraan Islam seharusnya meletakkan perasaan ‘takut’ ini dalam semua perkara. Kita seharusnya ‘takut’ kerana Allah sentiasa melihat perbuatan kita. Kita seharusnya juga ‘takut’ untuk mengada-adakan sesuatu (terutama yang berkaitan agama) yang tidak ada dalam Al-Quran dan Sunnah. Mencabar seseorang untuk bersumpah bukan bermakna ‘berani’, kerana orang yang paling ‘berani’ ialah orang yang berani mengaku kesalahan dan meminta maaf atas kesalahannya.

Tidak ada komentar: