Jumat, 19 Agustus 2011

Al-Quran dan Melayu

Semalam sempat meluangkan masa mendengar baca kitab tentang al-Quran oleh Zainal selepas solat zohor. Malamnya ada tazkirah oleh Ustaz Rizal, juga menyentuh tentang al-Quran. Khutbah hari ini juga menyentuh tentang al-Quran.
Boleh dikatakan budaya membaca al-Quran di kalangan orang Melayu sudah menjadi suatu budaya yang biasa. Amatlah memalukan jika kita sebagai orang melayu tidak tahu membaca al-Quran. Sekurang-kurangnya orang Melayu boleh dan lancar membaca surah Yassin.
Soalnya benarkah kita sudah menghayati al-Quran. Membaca al-Quran tanpa mengetahui makna isi al-Quran, itulah yang diamalkan oleh kita orang Melayu. Kita begitu patuh dengan membaca surah Yasin pada malam jumaat, atau membaca surah al-Kaffi. Ramai juga di kalangan kita yang menghafal surah-surah al-Mulk, ar-Rahman, As-Sajadah, al-Waqiah dan al-Insan. Lalu seringlah kita mendengar mereka membacanya ketika solat.
Setahun sekali kita dapat mendengar wakil-wakil daripada pelbagai negeri dan negara dalam tilawah al-Quran. Dalam majlis-majlis tertentu seperti majlis sambutan Maulidur-Rasul, bacaan al-Quran menjadi acara mesti. Begitu juga dengan sambutan Maal-Hijrah. Mesti ada Qari atau Qariah yang dijemput untuk memperdengarkan bacaan mereka. Kita pun duduk tersengguk khusuk mendengar bacaan al-Quran. Begitulah orang kita dengan al-Quran.
Setakat itulah sahaja. Kata untuk menghayati isi al-Quran jauh sekali. Kita akan kembali meletakkan al-Quran di suatu tempat yang tinggi, dan hanya akan membacanya bila ada waktu-waktu tertentu sahaja.
Cubalah kita ubah taradisi membaca al-Quran dengan membaca dan memahami isinya sekali. Hal ini pernah dibuat di negeri Johor dalam konsep, ‘Membudayakan al-Quran’. Tapi nampaknya sudah semakin lenyap dan semakin hilang. Penghayatan dalam pentadbiran kerajaan negeri nampaknya tidak berlaku. Orang Melayu tetap macam dulu juga. Kalau pergi ke pejabat-pejabat kerajaan, orang Melayu tetap bermalas-malas, lambat atau lewat datang ke pejabat, tidak amanah, rasuah masih berlaku dan bermacam-macam lagilah perkara negetif yang nampaknya tidak selari dengan apa yang kita baca dalam al-Quran.



Tidak ada komentar: