Minggu, 01 Januari 2012

Tahun Baru

Tahun baru ditandai oleh beberapa insiden yang kurang enak. Meskipun ada yang masih leka dengan sambutan secara berhibur di dataran hingga membawa ke dinihari, ada juga insan yang terpaksa bermalam di lokap, terbaring di katil hospital kerana berdemonstrasi secara haram.
Yang di dataran juga sebenarnya adalah demonstrasi, tetapi dihalalkan kerana gara-gara ada pemimpin yang sanggup bersama-sama merayakannya. Meskipun cara merayakan tahun baru ini sebenarnya tidak sesuai dengan budaya kita orang Islam tetapi nampaknya kita sudah merasakannya bahawa perayaan itu tidak apa-apa masalah dan bukan pula satu dosa untuk bergembira hingga ke pagi.
Berlainan dengan demonstrasi pelajar-pelajar UPSI yang menuntut supaya AUKU dimansuhkan. Nampaknya hal ini lebih menakutkan kerajaan, daripada hal-hal maksiat dan gejala sosial yang bakal berlaku akibat acara sambutan yang mudah menjerumuskan anak-anak muda itu ke arah berzina.
Dalam ucapan PM sempena sambutan tahun baru itu, beliau lagi sekali mengingatkan tentang beberapa usaha kerajaan untuk membuat beberapa perubahan yang terkenal dengan istilah ‘transformasi’, iaitu tentang transformasi politik, transformasi ekonomi dan transformati pentadbiran. Benarkah ada perubahan atau hanya sekadar retorik semata-mata kerana pilihan raya yang semakin hampir itu.

2 komentar:

Tetamu Istimewa mengatakan...

Selamat tahun baru Tuan

Melihat Kesunyataan mengatakan...

Mohd. Helmi,Terima kasih atas ucapan dan juga sudi membaca coretan saya.