Selasa, 01 Desember 2009

Doa Orang-orang Berdosa

Mengapa mesti takut pada doa mereka. Kita sendiri telah menghukum mereka orang-orang yang bersalah. Mereka orang-orang yang silap. Mereka orang-orang yang keterlaluan.Mereka orang-orang berdosa.
Biarkan mereka berdoa. Berdoa itu ibadah. Tuhan sendiri ternanti-nanti doa dari hamba-hambanya. Pencuri pun boleh saja berdoa. Ya, Allah! Mudahkan aku untuk masuk ke rumah hartawan itu. Rasanya orang-orang yang keburu berbuat jahat tidak akan berdoa. Mereka hanya berdoa setelah menyedari kesalahan yang mereka lakukan. Orang rasuah juga tidak pernah berdoa semoga dapat habuan yang lebih besar. Mereka berdoa setelah menyedari perbuatan mereka salah. Itu pun kalau mereka sedar.
Jika mereka orang-orang berdosa, jika mereka orang-orang bersalah. Tidak salah untuk berdoa. Mereka juga hamba-Nya. Apa lagi jika mereka orang-orang yang teraniaya. Berdoalah. Tuhan Maha Mendengar.
Cuma jangan berdemonstrasi melawan Tuhan. Membawa sepanduk menyatakan ketidakpuasan hati terhadap Tuhan.
Apa lagi menyuruh Tuhan meletak jawatan!.

6 komentar:

Citra Delima mengatakan...

Salam Tuan Haji,
Doa adalah amalan orang yang baik, yang sentiasa berdoa sebelum melakukan ibadah. Sekiranya kita selalu berdoa, maka Allah akan hampir dengan kita.Allah mengampun dosa kita apabila kita berdoa mohon keampunan. Jadi tak salah kita ini sentiasa berdoa.Kepada yang rasa bersalah dan berdosa, marilah kita sentiasa berdoa keHadrat Allah SWT.

Md Nizar Parman mengatakan...

Salam Tuan Haji,
Doa itu senjata bagi para mukmin. Itulah kelebihan kita sebagai umat ISLAM. Maka dalam berdoa, ada peraturan-peraturan serta ada waktu-waktu yang mustajab supaya doa itu dapat diangkat kepada-Nya. Sama ada doa itu diperkenankan atau tidak, hanya DIA yang berhak. Doa itu bererti memohon sesuatu daripada-Nya. Memohon sesuatu itu pula lazimnya untuk sesuatu yang baik-baik dan dilakukan secara berhemah. Jika ada orang yang memohon sesuatu yang tidak baik, terpulanglah... Yakinlah, sesungguhnya hanya DIA YANG MAHA MENGETAHUI.

Melihat Kesunyataan mengatakan...

Tuan Haji,
Terima kasih. Nasihat yang baik daripada Tuan Haji.

Md. Nizar,
Saya pernah dengar ceramah semasa di Makkah. Ada seorang jemaah kita yang berlaku kasar kepada seseorang. Orang itu terus berdoa dan serta merta kesan doa itu berlaku ke atas jemaah itu. Itulah doa orang-orang yang teraniaya.

ajahare mengatakan...

Sentiasa berdoa...

Azhar Salleh mengatakan...

Salam TUAN HAJI,
Doa orang-orang berdosa, mungkinkah tidak sehebat doa orang-orang yang teraniaya? Orang Islam, kebanyakannya pada masa ini, tidak bersungguh-sungguh ketika berdoa, seperti menjadi pak turut. Imam berdoa, diapun amin, amin, dan amin. Penghayatan tentang doa semakin menipis. Entahlah, salah siapa...dan salah di mana...

Melihat Kesunyataan mengatakan...

Ajahare,
Banyak kisah-kisah tentang 'doa'.

Azhar,
Ada orang hanya berdoa selepas sembahyang lima waktu sahaja. Itu pun dilakukan secara tergesa-gesa.

Ada yang bertanya, bagaimana dengan doa pendek dan doa yang panjang?