Selasa, 17 Agustus 2010

Mengatur Kehidupan


(Buat anak-anakku)

Kehidupan ini perlu dirancang. Terutama kepada yang telah berkeluarga. Kita mungkin akan menimang cahaya mata. Apakah kita biarkan hidup ini menentukan diri kita dan keluarga. Seharusnya biarlah kita berfikir sedetik. Apakah tujuan hidup? Ke mana akhirnya hidup kita? Ingatlah, bahawa hidup ini sekejap sahaja. Hidup ini sementara. Hidup perhentian untuk kita memilih hidup yang lagi satu. Oleh itu gunakanlah peluang hidup ini untuk menentukan hidup kita yang akan datang.

Apabila kita sudah berkeluarga, jagalah rumahtangga kita yang kita bina bersama isteri yang kita sendiri memilihnya. Susah senang harus kita tempuhi bersama. Elakkan mementingkan diri. Punca kebahagiaan biasanya bertolak daripada rasa selamat jika kita ada wang. Itulah yang menjadi punca segala masalah. Wangkah yang mengatur kita atau kita yang sepatutnya mengatur wang? Kalau wang menguasai kita, alamatlah. Banyak mana pun wang, tidak akan membawa kebahagiaan. Sedangkan jika kita berhemat mengatur wang, insyah-Allah, kita akan berasa cukup dan sentiasa bersyukur.

Selalulah berbincang dan bermesyuarah dengan isteri. Apa-apa keputusan biar mendapat persetujuan bersama. Jangan ikutkan hati sendiri. Ingatlah tanggungjawab masing-masing. Sempurnakanlah tanggungjawab itu sebaik mungkin. Jika ada masalah, berbincanglah dengan baik. Ingatlah kita memang berbeza. Hidup kita dari kecil memang menerima pendidikan dan menempuh persekitaran yang berlainan. Bila hidup bersama tentulah kita masih terpengaruh oleh cara hidup kita yang lalu. Sebaik-baiknya eloklah kita sama-sama cuba menyesuaikan diri dengan kehidupan yang kita sama-sama bersetuju membinanya.

Jagalah kehidupan kehidupan kita dengan merancang kewangan, merancang masa hadapan dan merancang hala tuju kehidupan kita.

Tidak ada komentar: