Selasa, 12 Oktober 2010

Pesan Ayah

Inilah prinsip hidup saya. Alhamdulillah sehingga umur saya mencecah 60 tahun lebih saya tidak mempunyai musuh. Maksudnya, saya tidak pernah mempunyai orang yang menyebabkan kami hilang silaturahmi.

Kadang-kadang kita berbeza pendapat tentang sesuatu perkara. Terutama semasa saya masih bekerja. Bermula menjadi guru di sebuah sekolah pedalaman di Johor hinggalah saya menjadi pensyarah di Institut perguruan.

Bukan tidak ada perkara yang menyebabkan saya menjadi marah dan cuba menjauhkan diri. Tetapi tidaklah sampai tidak bertegur sapa. Saya tetap menjaga silaturrahmi, cuma mungkin tidak akrab.

Alhamdulillah, bila bersara saya cukup bersyukur kerana perinsip hidup saya itu menyebabkan hidup saya semakin tenang.
Ada peristiwa yang tidak boleh saya lupakan bila ada teman-teman saya yang begitu hebat memburuk-burukkan saya. Saya diamkan sahaja. Malah saya tetap menjaga persahabatan dengan mereka meskipun di belakang saya mereka mengujing saya. Rasanya pada ketika itu juga saya ingin minta tukar atau berhenti kerja.
Peristiwa ini sudah lama berlalu. Saya pun sudah memaafkan mereka lama dahulu. Cuma cerita ini saya paparkan agar kita ambil iktibar daripadanya.

Sebenarnya selepas kejadian yang menimpa saya itu, Tuhan memberikan balasan yang setimpal kepada teman-teman yang menyakitkan hati saya itu. Tidak perlulah saya jelaskan apa jenis pembalasan itu, tetapi apa yang mereka katakan, mereka gujingkan kembali kepada mereka sendiri.

Saya pula dapat menyaksikannya, meskipun dalam hati saya tidak ada rasa secebis dendampun kepada mereka. Mereka tetap sahabat-sahabat saya. Malah ada yang menulis surat dan menceritakan nasib mereka. Saya pula tidak berhasrat menempelak mereka. Apa lagi untuk bersorak kerana berasa menang. Mereka nampaknya berasa kesal meskipun ada rasa malu untuk menyatakannya kepada saya.

Begitu juga dalam hidup berjiran. Saya sangat menjaga silaturrahmi hidup berjiran. Banyak tempat saya berpindah, dan banyak jiran yang saya temui. Macam-macam karenah. Ada yang tidak boleh bertolak ansur langsung. Saya tetap meminta isteri dan anak-anak saya bersabar. Kebanyakan jiran-jiran saya yang berbangsa asing cukup menghormati kita. Cuma dengan jiran-jiran Melayu sendiri yang menyebabkan kita berasa kecil hati. Masalah anak-anak, masalah kenderaan yang menghalang sering menjadi punca masalah. Saya tetap dengan pendirian jangan memusuhi sesiapa, terutama tentang hal-hal sepele itu. Saya tetap menegur jiran saya, tetap memberi salam, tetap menziarah mereka. Hingga kadang-kadang mereka terasa malu sendiri.

Sebenarnya prinsip hidup ini dibekalkan kepada saya oleh ayah saya sendiri, semasa saya meninggalkan rumah kerana pertama kali bekerja jauh di perantauan.
Kata ayah saya, ‘Pie, dalam hidup ini jangan cari musuh, insya-Allah kita akan selamat dunia- akhirat!”.

Tidak ada komentar: