Rabu, 10 November 2010

Geng Surau

Beberapa hari ini nampaknya saya tidak dapat ke surau seperti biasa kerana diserang gaut yang agak teruk. Kali ini gaut menyerang lutut pula. Inilah kali pertama gaut naik ke lutut. Rupanya sakitnya cukup menyeksakan. Jam dua pagi hingga bertemu subuh tidak dapat tidur. Terpaksa juga menelan ubat tahan sakit. Esoknya terus ke klinik rawatan.

Untuk beberapa hari saya terpaksa bersolat sambil duduk di kerusi. Tak dapat ke surau. Biasanya geng surau kami orang pencen, ada 3 orang yang sentiasa bersolat bersama. Pak Seman yang sudah mencapai umur 70 lebih, begitu juga Pak Husein yang lebih muda sedikit. Biasanya bila waktu zohor dan asar jemaah tidak ramai kerana kebanyakan penduduk di taman ini bekerja. Mereka hanya berkesempatan berjemaah pada waktu maghrib, isyak dan subuh sahaja.

Saya namakan geng surau bukan kerana apa, biasanya lepas solat kami duduk-duduk dulu berbual di tangga surau. Sekadar bertanya itu- ini untuk berkenal-kenalan. Kami juga berbual tentang beberapa lagi orang pencen macam kami yang sudah terlebih dahulu meninggalkan kami, menemui Ilahi. Kalau dulu ada Pak Leman, Pak Yusuf dan beberapa orang lagi yang tidak saya tahu namanya, tetapi cukup akrab bila berjumpa.

Biasanya saya akan azan, qamat dan terus menjadi imam. Pak Seman dan Pak Husein tidak begitu yakin untuk azan, apa lagi menjadi Imam. Mereka sendiri menyatakan kalau tak nampak kereta saya atau tak mendengar suara saya mengalunkan azan mereka tak berani nak datang. Takut kena jadi imam.Jadi sunyilah surau kami. Sebelum ini ada Pak Sulaiman yang menjadi bilal tetap surau ini. Pak Sulaiman telah kembali kerahmatullah beberapa bulan lalu.

2 komentar:

Najwa Najihah mengatakan...

Salam,

Cikgu, syafakallah. Moga cepat surut goutnya. InsyaAllah.

Melihat Kesunyataan mengatakan...

Najwa,
Terima kasih. Harap Najwa juga sentiasa sihat.