Senin, 13 Desember 2010

Berfikir...

Semua orang berfikir. Cuma apakah yang difikirkannya? Tingkat dan kemampuan berfikir seseorang itu tentu berbeza mengikut pengalaman dan pengetahuannya. Pelajar universiti sudah tidak sama cara mereka berfikir jika dibandingkan dengan pemuda kampung yang tidak bersekolah. Orang yang menerima pendidikan sekular juga tidak sama cara mereka berfikir jika dibandingkan dengan orang yang menerima pendidikan agama. Orang yang berfahaman politik tertentu juga akan berfikir mengikut fahaman politiknya.
Tapi semua orang boleh berfikir dengan waras, jika mempunyai landasan yang betul. Landasan yang betul mestilah merujuk kepada Al-Quran. Al-Quran diturunkan kepada manusia dan jin (bukan untuk orang Islam sahaja) untuk dijadikan sebagai panduan. Sebutlah tentang apa sahaja, semuanya ada dalam Al-Quran. Tentang cara bernegara, pendidikan, hukum, termasuk nikah-kawin dan pembahagian harta semuanya tercatat dalam Al-Quran. Maknanya Al-Quran adalah panduan kepada kita semua dalam berfikir.dan membuat keputusan.
Meskipun begitu kita sering salah dalam membuat keputusan kerana tidak berfikir dengan betul. Malah ada orang Islam yang membuat keputusan sendiri berdasarkan pengalamannya sahaja, tanpa merujuk kepada Al-Quran. Ambil satu contoh yang mudah sahaja, iaitu tentang berpakaian( terutama bagi yang perempuan)Ada yang berpendapat pakaian hanyalah soal fesyen, soal peribadi dan tidak ada kena mengena dengan sikap seseorang. Bagi mereka wanita yang menutup aurat belum tentu hatinya atau perangainya baik. Inilah cara berfikir sesetengah orang Islam. Berfikir begini sudah tentulah salah dan tidak mengikut kehendak Islam.
Saya dapati fikiran kita makin bercelaru apabila kita mempersoalkan tentang fahaman politik. Misalnya orang UMNO tetap dengan pendiriannya yang lebih menekankan tentang perjuangan Melayu, kerana bagi mereka berjuang untuk Melayu bermakna berjuang juga untuk agama Islam. Sedangkan PAS lebih menekankan perjuangan Islam dalam setiap perkara lebih daripada perjuangan mempertahankan bangsa yang bagi mereka adalah asyabiah. Pertentangan fahaman ini terus berlaku sehingga meleret-leret kepada pendedahan penyelewengan dan soal-soal peribadi.
Pada saya soal penyelewengan dan soal peribadi terdapat dalam semua bentuk fahaman parti politik ataupun organisasi. Asal namanya Melayu kita sudah sedia maklum memang ada pelbagai masalah. Sebab itu orang Melayu sukar untuk menyayingi bangsa lain.

2 komentar:

MARSLI N.O mengatakan...

bRO: mEREKA FIKIR mcm mana nak musnah bangsa sendiri.

Melihat Kesunyataan mengatakan...

Marsli N.O,
Saya percaya semua orang tidak akan berfikir sampai ke situ. Apa yang berlaku ialah kemampuan kita berfikir menyebabkan kita tersasar kepada perbuatan yang merugikan bangsa sendiri.