Jumat, 22 April 2011

Bagaimana kebenaran sering membisukan diri.

Seorang teman saya sempat bercerita tentang seorang Ustaz yang berceramah di surau. Kata teman saya itu cara Ustaz itu tidak berhemah langsung. Kutukan dan celaan bermain di bibirnya. Apa tidaknya beliau menyatakan orang-orang yang tidak solat, yang suka berbuat maksiat macam babi. Malah mengaitkan wanita-wanita yang tidak menutup aurat macam babi.
Teman saya itu berasa ustaz itu tidak patut bercakap demikian. Ada ketikanya dia menyindir sesetengah pemimpin yang tidak peka langsung tentang suruhan menutup aurat ini. Seharusnya isteri pemimpin berkenaan menunjukkan contoh terlebih dahulu. Jadi ‘membabikan’ pemimpin-pemimpin berkenaan adalah sesuatu yang amat dikesalinya.
Saya bertanya pada teman saya itu, ‘Betulkah dia hadir sama dalam majlis tersebut?’ Kata teman saya itu, orang yang menyampaikan berita itu tidak hadir dalam ceramah tersebut, tapi dapat mendengarnya kerana rumahnya berhampiran surau.
Sebenarnya saya sendiri hadir dalam majlis tersebut. Memang ada Ustaz berkenaan menyebut binatang yang bernama ‘babi’, tapi dia tidak menggelar sesiapa pun macam babi. Dia cuma membuat perbandingan yang lebih kurang begini, ‘Sehina-hina babi, babi tidak masuk neraka.’ Itulah kata-kata Ustaz. Dia membuat perbandingan tersebut dengan manusia yang kadang-kadang bersifat lebih hina daripada binatang. Lalu dia mengambil contoh binatang yang kita sendiri berasa jijik, hingga kalau marah akan memaki dengan berkata, ‘Babi kamu!’.
Saya tahu orang yang menyampaikan cerita itu, sebenarnya tidak dapat mendengar ceramah ustaz itu sepenuhnya kerana dia hanya mendengar dari jauh. Dia tidak hadir sama di surau. Meskipun katanya dia dapat mendengar ceramah ustaz itu, mungkin ada ketikanya suara ustaz itu tenggelam timbul. Intonasi suara ustaz itu kadang-kadang tinggi, ada ketikanya perlahan.
Begitulah biasanya sesuatu berita itu tersebar. Orang yang mendengar berita itu sebenarnya tidak mendengar betul-betul berita yang disampaikan. Jadi bila dia bercakap dia akan menambah-nambah sehingga kebenaran biasanya dilupakan.
Sudah tentu pula teman saya itu akan menyampaikan berita yang salah itu kepada orang lain. Begitulah akhirnya kebenaran sering membisukan diri.Ustaz itu akan dituduh menghina pemimpin kita, menghina isteri pemimpin kita.

2 komentar:

Ampuan Awang mengatakan...

salam, pak,

bertemu kita di sidang blook

Melihat Kesunyataan mengatakan...

Salam AA,
Terima kasih kerana berziarah..