Rabu, 14 September 2011

Manusia Makin Hilang Pertimbangan

Bila membaca berita-berita yang tersiar di akhbar, terutama berita bunuh dan perkelahian puncanya kadang-kadang tidak masuk akal. Baru-baru ini hanya kerana tersenggol bahu secara tidak sengaja seseorang itu sanggup mengamuk dan menikam orang yang datang majlis kenduri hingga ada yang luka parah. Ada lagi berita seorang anak menikam ibu-bapanya hingga mati kerana tidak bersetuju dengan cadangan si anak untuk menjual tanah.

Apakah manusia sekarang sudah hilang pertimbangan? Kenapa hal-hal yang sedikit kadang-kadang boleh menyebabkan pembunuhan?

Sikap. Sikap manusia sudah berubah. Berubah kerana suasana hari ini lebih menekankan hal-hal keduniaan. Agama hanya dalam bentuk luaran. Orang Islam sendiri kelihatan dari segi luarannya tidak tinggal solat , puasa dan ibadat-ibadat lain. Tetapi dari segi penghayatan mereka agak lemah. Tanyalah mereka yang solat, adakah mereka faham ayat-ayat yang mereka baca semasa solat. Saya percaya mereka membaca tetapi mereka tidak faham, lalu mereka tidak dapat menghayatinya.

Di sinilah kelemahan kita. Sehingga apa yang kita lakukan seharian biasanya bertentangan dengan kehendak Islam. Sikap mudah marah, mudah melenting dan membuat keputusan di luar jangka sering berlaku dalam kehidupan kita. Sebab itulah hingga sekarang kita tidak dapat mengubah sikap kita bila berada di jalan raya. Setiap hari perayaan, kemalangan jiwa semakin meningkat kerana sikap manusia sendiri.
.

Tidak ada komentar: