Rabu, 09 November 2011

Benar dan Batil.

Sekarang ini kita sudah keliru dengan apa yang dikatakan ‘benar’ dan apa yang dikatakan ‘batil’. Meskipun kebenaran dan kebatilan itu sudah jelas, malah dalam al-Quran dan sunnah juga sudah jelas yang mana benar dan batil, tetapi ada juga kekeliruan timbul bila minda kita sering diasak dengan sesuatu isu sehingga kita sanggup mengenepikan ‘kebenaran’.
Lebih-lebih lagi bila kita berfikir secara ‘Melayu’. Untuk kepentingan Melayu kita ada ketikanya terpaksa menolak ‘kebenaran’. Untuk kepentingan ‘Melayu’ kebatilan sudah menjadi kebenaran. Di sinilah politik mengambil tempatnya.
Dalam politik semua perkara yang datang daripada seteru mereka adalah tidak benar. Kebenaran hanyalah bagi pihak mereka sahaja. Tidak kira parti politik mana, bagi mereka, mereka sahaja yang betul. Begitulah dengan politik Melayu yang satu ini. Asal namanya ‘Melayu’ semuanya benar belaka.
Islam memang agama benar. Memang tidak boleh dinafikan lagi. Tetapi orang-orang Islam tidak semuanya benar. Begitu juga orang Melayu kebanyakannya beragama Islam. Tetapi orang Melayu beragama Islam tidak semuanya benar. Samalah denan kenyataan tidak semua orang Melayu baik. Ramai juga orang Melayu yang nama sahaja Islam tetapi tidak solat, tidak puasa, tidak berzakat malah ada yang tidak beriman. Tapi jangan dikata kepada mereka ini yang mereka ‘kafir’ atau ‘tidak Islam’, mereka akan melenting. Malah jangan ada pihak-pihak lain yang memperlekeh Islam, mereka ini sanggup mati mempertahankan Islam (harap begitulah).
Sebagai contoh bila isu ‘Seksualiti Merdeka’ dihangatkan oleh media, ramailah orang Melayu yang sanggup berkumpul untuk mengutuk program tersebut. Mereka sendiri nampaknya tidak tahu apakah sebenarnya ‘seksualiti merdeka’ itu. Pada mereka seksualiti merdeka itu menganjurkan pesta bebas lesbian, gay dan seks bebas. Lebih-lebih lagi personaliti yang terkenal dengan ‘Bersih’ akan datang merasmikan program tersebut, riuhlah mereka. Hingga berpuluh-puluh laporan polis dibuat. Polis pun terpaksa bertindak menghentikan program tersebut.
Maka tampillah pula beberapa orang individu yang mempertahankan program tersebut yang katanya sudah beberapa kali diadakan, tetapi mengapa kali ini sahaja ada tindakan larangan kerajaan. Dulu dia sendiri (anak seorang pembesar negara), yang kita tahu seorang Islam telah merasmikan program seumpama ini tetapi tidak ada sesiapa pun yang menentangnya.
Di sinilah konflik ‘benar’ dan ‘batil’ itu semakin dikelirukan. Apakah mereka yang menentang 'seksualiti merdeka' itu benar-benar menentang kemungkaran? Berapa banyak kemungkaran di depan mata tetapi mereka tidak pernah pun berusaha untuk menentangnya. Lihatlah kemungkaran yang diberi lesen untuk ditayangkan dalam media, seperti filem-filem hollywood yang banyak mempromosi konsep seks bebas ini, tetapi tidak ada yang berani menyatakan perkara itu 'salah' atau 'batil'. Dalam media kita juga setiap hari berita dan rencana hiburan yang berbentuk pergaulan bebas 'hedonism' disiarkan secara leluasa, tapi kita menganggap hal itu tidak salah. Malah macam 'membenarkan' pula.

Tidak ada komentar: