Rabu, 02 November 2011

Zalim kepada Diri.

Selama ini kita menghubungkan ‘kezaliman’ dan ‘ketidakadilan’ hanya berlaku antara individu dengan individu lain. Biasa juga kita melihat sesebuah pemerintahan dikatakan zalim dan tidak adil kepada rakyatnya.
Pernahkah kita bertanya, ‘Apakah kita sendiri tidak pernah berlaku zalim dan tidak adil kepada diri kita sendiri?’ Inilah pertanyaan yang diajukan oleh penceramah di surau As-Syakirin baru-baru ini, Ustaz Haji Adam bin Haji Said. Beliau adalah pendakwah bebas dari Pusat Tarbiah Nur Iman, Besut, terangganu.
Beliau memetik nasihat Umar Abdul Aziz kepada seorang Gabenor yang meminta bantuan kepadanya setelah ditimpa musibah. Surat Umar Abdul aziz yang pendek itu berbunyi, ‘Tegakkan keadilan, hapuskan kezaliman’.
Semasa mengulas tentang ‘keadilan’ ini Ustaz Haji Adam berkata selama ini kita hanya mengaitkan keadilan dan kezaliman bila menghubungkannya dengan kita sesama manusia. Pernahkah kita berfikir, bagaimana yang dikatakan zalim terhadap diri sendiri dan juga zalim terhadap Allah.
Bila kita hanya memikirkan hak-hak diri untuk nikmat duniawi seperti bertungkus lumus dalam mencari nafkah, menyediakan rumah mewah, kereta mewah, makan minum yang sedap-sedap tetapi kita lupa menyediakan hak rohani dan jiwa untuk diri kita untuk akhirat, maka kita telah berlaku zalim kepada diri kita sendiri.
Hak Allah terhadap diri kita juga perlu kita tunaikan. Kita akan berlaku zalim kepada Allah bila kita mengabaikan amanah-Nya. Dia mengamanahkan ‘jasad’ kepada kita, tetapi kita tidak menggunakan jasad seperti ‘tangan’ dan ‘kaki’ untuk kerja-kerja kebaiakan dan amal, bermakna kita juga berlaku zalim dan tidak adil kepada Allah. Wallahualam.

Tidak ada komentar: