Minggu, 27 November 2011

Hijrah

Hijrah adalah perjalanan panjang seorang mukmin menuju akhirat. Semangat hijrah adalah perubahan. Kita mesti berhijrah untuk berubah. Nabi Muhammad saw berhijrah dari Mekkah ke Madinah telah membuka suatu era baru yang bermakna dalam misinya menyebarkan agama Islam hingga ke seluruh dunia Arab, Parsi dan Rom dan juga sebahagian Eropah.
Betapa hijrah mampu mengubah sejarah. Islam bangkit menggalahkan keboborakan. Islam menjadi penerang sepanjang jalan kebenaran. Islam terus diterima kerana kebenarannya.
Bagaimanakah sinar Islam di negara ini yang sejak dulu telah dinobatkan sebagai sebuah negara Islam? Benarkah kemajuan yang kita capai atas kesedaran Islam yang membudaya dalam jiwa kita umat Melayu. Selepas kejatuhan Empayar Islam Melayu Melaka, kita terus dibungkus dengan kemunduran. Hinggalah datang kuasa Inggeris yang menjajah. Mereka jugalah yang memperkenalkan ‘kemajuan’ (dunia) kepada kita. Serentak dengan perubahan di Eropah bilamana mereka berjaya dengan revolusi industri, mereka telah memanipulasinya ke negara-negara lemah di seluruh dunia, termasuklah negara kita.
Kita pun mulalah mengenal kemajuan. Kita mengenal jalan raya ke arah meterialisme. Kilang-kilang tumbuh melata. Kita pun menjadi manusia kebendaan. Sedikit demi sedikit kita semakin jauh daripada roh Islam. Bila kita merdeka, kita hanya merdeka fizikal tanpa kemerdekaan rohani. Penjajah berjaya memisahkan agama dengan kemajuan. Sebab itulah masyarakat kita semakin teruk dilanda gejala sosial. Kita maju tapi kita mundur. Kita maju dari segi kebendaan, tetapi miskin fikiran, miskin perasaan, miskin moral dan mundur ethika.
Sempena hijrah tahun 1433 ini, eloklah kita berhijrah memperbaiki sikap kita dalam beragama.

Tidak ada komentar: