Minggu, 20 Juni 2010

Memilih Kulit.

Saya membeli sebuah buku kerna tertarik dengan kulitnya. Setelah membaca isi kandungan dan beberapa tajuk di dalamnya, saya rasa tidak ada apa-apa yang menarik, lalu buku itu terbiar begitu sahaja. Benarlah seperti kata pepatah Inggeris, ‘Jangan menilai sesebuah buku itu melalui kulitnya sahaja’.

Begitulah dalam kehidupan sehari-hari pun kita sering tertipu dengan melihat sifat luaran seseorang. Kita melihat seseorang itu cukup baik dan sempurna, tetapi setelah begaul dengannya barulah kita tahu bahawa, dia sebenarnya bukan seorang teman yang baik, yang boleh dipercayai.

Rupanya kita sebagai manusia sering tertipu dengan ‘kulit luaran’. Kita sering tertipu dengan iklan-iklan yang menggunakan ‘kulit luaran’ yang hebat-hebat, yang sebenarnya tidak ada apa-apa kelebihannya selain duit kita habis kerana membelinya.

Tetapi nampaknya kita tidak pernah sadar dan tidak pernah insaf.Kita akan mengulangi kesalahan kesalahan demi kesalahan kerana tertipu dengan fatamorgana kulit ini.Terutama dalam memilih pasangan hidup, memilih kawan, memilih fahaman politik dan lebih teruk lagi dalam memilih kebebasan beragama.

Islam sering digambarkan sebagai agama teroris kerana beberapa insiden yang kebelakangan ini menyebabkan ramai orang terkorban kerana ada pejuang berani mati yang melakukannya. Islam di Malaysia juga dikaitkan dengan masyarakat Melayu yang punya banyak masalah seperti masalah sosial,masalah rasuah dan fitnah. Jadi orang bukan Islam tidak nampak apa baiknya Islam. Tidak ada sesuatu yang boleh dicontohi bila dikaitkan dengan orang Islam.

Begitulah kalau kita sering melihat ‘kulit’, tidak melihat isinya. Sebeanrnya kalau mereka melihat ke dalam perlembagaan Islam itu sendiri, iaitu Al-Quran dan Sunnah barulah mereka nampak Islam itu indah dan benar. Malangnya orang Melayu sendiri tidak nampak keindahan Islam sebagai Adin. Mereka lebih melihat Islam itu sebagai pakaian harian yang boleh dikenakan dan dibuka bila-bila masa sahaja. Kalau suka boleh pakai, kalau tidak sesuai boleh dilepaskan.

Saya kira semua orang akan menyangkal bila ada sesiapa yang menyamakan orang Melayu itu dengan kehidupan Islam yang sebenarnya.

Begitu juga kalau kita melihat sesebuah parti politik. Parti politik yang baik harus dilihat dari segi perjuangannya. Hati sesebuah parti politik ialah perlembagaannya. Kalau ada orang dalam parti politik itu rasuah, pecah amanah dan melakukan skandal, bukan bermakna parti politik itu salah. Yang salah orang dalam parti politik itu, seperti juga kita tidak menyalahkan Islam bila ramai orang Islam terlibat dalam masalah sosial dan kebejatan.

Oleh itu pandai-pandailah memilih ‘kulit’.

Tidak ada komentar: