Minggu, 13 Juni 2010

Saya dan PPJ


Saya menjadi ahli PPJ sejak tahun 1974 lagi. Ketika itu PPJ diterajui oleh Zam Ismail. Beliau adalah seorang penyair terkenal yang pernah memenangi Hadiah Sastera Malaysia bagi kategori puisi eceran yang berjudul, ‘Air Papan’. Semasa beliau menerajui PPJ saya sempat beberapa kali menghadiri kursus penulisan yang dianjurkan oleh persatuan.
Apabila Zam Ismail melanjutkan pelajaran ke luar negara untuk ijazah sarjananya, PPJ diambil alih oleh Mohd. Ropi Jais. Ketika itu saya sudah terpilih menjadi salah seorang ahli jawatankuasa PPJ. Semasa Haji Masud Haji Abd Rahman menjadi Ketua Satu, saya dilantik pula menjadi Bendahari. Tidak lama kemudian saya terpilih pula menjadi setiausaha Dua, seterusnya ketika Haji Abd. Shukor Ismail menjadi Ketua Satu saya terpilih pula menjadi Setiausaha Satu.
Sesuatu yang menarik dalam PPJ ialah peralihan kuasa kepada pelapis muda berjalan dengan baik. Ketika saya menjadi AJK, hanya saya salah seorang ahli jawatankuasa paling muda, di samping Inzurah hj. Kosnin. Ketika itu teraju kepimpinan banyak dipegang oleh golongan vetran. Tetapi mereka telah memberi ruang kepada kepimpinan muda dengan menubuhkan Biro Penulis Muda, ketika itu diketuai oleh Amiruddin Ali Hanafiah. Alhamdulillah kini PPJ telah melangkah dengan bergaya setelah kepimpinan diterajui oleh kebanyakannya oleh golongan muda. Selama dua penggal keimpinan Amiruddi,n PPJ telah mengorak langkah menjadi sebuah persatuan yang lebih dinamik.

2 komentar:

Rusdi Abd Rahman mengatakan...

Tuan Haji Shapiai,
Tahniah atas tulisan ini, ada tercatat DBPWS, boleh juga menumpang nama adanya.

Melihat Kesunyataan mengatakan...

Rusdi,
Ambo baru kelek teganu...rumah kena masuk pencuri..habis tv, habis komputer...