Kamis, 26 Agustus 2010

Doa Untuk Kesejahteraan Anak-anak


(Untuk anak-anakku)
Sebagai bapa atau ayah saya pernah dinasihatkan oleh seorang teman dengan menyatakan bahawa tugas kita selain membesarkan anak-anak adalah berdoa untuk mereka. Sentiasalah berdoa untuk mereka.
Sudah tentu sebagai bapa kita akan berusaha sedaya upaya untuk memenuhi keperluan mereka. Tapi kadang-kadang kita harus juga beringat, tidak semua dapat kita berikan. Ada ketikanya kita harus juga memikirkan apakah yang diminta anak-anak itu perlu. Tetapi dengan doa, berilah kepada mereka sebanyak-banyaknya. Kita tidak akan jatuh miskin dengan memberikan sebanyak-banyaknya doa kepada mereka.
Doa apakah yang mereka perlukan. Sudah tentu doa untuk kebahagian mereka di masa hadapan. Doa untuk kejayaan, doa untuk mudah belajar, doa untuk mendapat jodoh yang sesuai, doa untuk rezeki dan keselamatan. Doa untuk kesehatan dan banyak lagi.
Bilakah waktu untuk berdoa. Bila-bila masa sahaja, tidak terhad doa selepas solat sahaja. Kadang-kadang bila sedang bertugas, tiba-tiba terbetik dan teringat anak-anak, waktu itulah saatnya kita berdoa. Kadang-kadang semasa memandu, teringat anak-anak- teruslah berdoa untuk mereka. Sedang membaca akhbar, terbaca kemalangan jalan raya; terus juga berdoa untuk keselamatan anak-anak. Oleh itu jangan berhenti berdoa. Biarlah gelombang doa kita terus bersambung tanpa henti.
Semoga doa kita dimakbulkan Allah swt.

1 komentar:

Melihat Kesunyataan mengatakan...

Sdr. Fakeh,
Terima kasih atas maklumat yang diberikan.
Akan saya google.