Kamis, 16 April 2009

The Soul of Malaya

Henri Fauconnier yang pernah bertugas di Tanah Melayu (Malaya) dalam tahun-tahun 1900, pernah menghasilkan novel berjudul, ‘The Soul of Malaya’. Pernah diterbitkan pada tahun 1930. Kini diterbitkan kembali oleh Archipelago Prees, Singapura pada tahun 2003. Henri Fauconnier satu-satunya orang Perancis yang bekerja sebagai pengurus ladang di Malaya. Pengalaman di Malaya itu dimanfaatkan dalam sebuah novel.
Apa yang menarik dalam novel ini adalah pantun-pantun yang disisipkan oleh pengarangnya dalam setiap permulaan bab. Misalnya:

Padang perahu di lautan
Padang hati di fikiran

Kupu-kupu terbang melintang
Terbang di laut di ujung karang
Pasal apa berhati bimbang
Dari dahulu sampai sekarang

Terang bulan terang temaram
Hantu berjalan laki-bini

Hendak pucuk, pucuklah jering
Jering tak biasa pucuk di dahan
Hendak kokok, kokoklah biring
Biring tak biasa kalah di medan


Satu lagi yang menarik apabila penulisnya menyentuh tentang orang-orang Melayu pada waktu itu. Meskipun dalam bentuk perbualan antara penulis dan watak Rolain (merupakan sahabatnya) tetapi yang tak sedap bila menyentuh tentang sikap Melayu, katanya ,’A fine sort of people – lazy, deceitful and vain. That’s my opinion’. Fahamkanlah sendiri apa maksudnya. Seterusnya penulisnya juga menggambarkan sikap hidup orang Melayu sebagai..’They can easily get their daily rice by working one day a week and they ask for no more.’Itulah pandangan orang luar. Sama-samalah kita fikirkan.

Tidak ada komentar: