Jumat, 22 Februari 2008

Jalan Raya dan Pilihan Raya

Memang kedua-dua perkataan itu tidak sama maksudnya. Tapi kedua-duanya mempunyai pengertian yang sama jika dikaitkan dengan sikap orang-orang Malaysia. Di jalan-jalan raya orang-orang Malaysia sudah melupakan segala apa yang dikatakan budi bahasa, kesopanan, menghormati orang lain ( terutama orang tua), bersabar dan berhati-hati. Sikap ini hilang entah ke mana bila orang Malaysia memegang setereng.

Nampaknya begitulah juga, pada musim pilihan raya. Orang-orang Malaysia kembali agresif, seperti tidak berbudaya, hilang segala budi bahasa, kesopanan dan sudah tidak pandai lagi menghormati orang lain. Inilah yang kita ajar kepada anak-anak kecil kita. Mereka didedahkan dengan cara demokrasi orang Malaysia. Mereka didedahkan dengan cara memandu orang-orang Malaysia.

Kita pun hairan ke mana agaknya orang-orang Malaysia hendak pergi, bila memecut laju tidak kiralah di tempat yang sesuai atau tidak. Kalau had laju 110, mereka akan memecut hingga 140 -150 km. sejam. Apa yang hendak dikejar tak taulah kita. Bagus juga kalau itulah sikap pemandu itu, bila berada di pejabat. Yang menghairankan, bila sampai di pejabat, mereka inilah yang bekerja sambil lewa, tidak bersungguh-sungguh dan sentiasa lambat menyiapkan tugas. Begitu kontras dengan sikapnya bila memandu, seolah-olah itulah juga sikapnya bila berada di pejabat.

Sekarang ini bila tiba musim pilihan raya, musim berkempen, kita akan dapat melihat betapa orang-orang Malaysia sudah kehilangan segala sopan-santunnya. Yang penting menang. Cara untuk menang tidak penting lagi. Buatlah, asal menang.

Bilalah orang-orang Malaysia dapat mengubah sikap, baik di jalan-jalan raya, ataupun pada musim-musim pilihan raya.?

Tidak ada komentar: