Selasa, 26 Februari 2008

Kisah Terpencil tapi Mempunyai Makna Besar bagi Sebuah Negara Demokrasi

Mingkin kisah ini kisah terpencil. Kisah yang berlaku di sebuah negara demokrasi. Sebuah institusi seperti sebuah sekolah bolehlah diibaratkan sebagai sebuah negara kecil yang mempunyai seorang PM (Pengetua), Timbalan PM (Penolong Kanan 1 & 2) dan menteri-menteri (Ketua-Ketua Bidang).

Inilah yang berlaku…

Seorang Penolong Kanan Petang (menteri) sebuah sekolah di Johor mengurung dan mengunci pintu pagar sekolah baru-baru ini dan tidak membenarkan beberapa orang guru ( terlibat juga orang luar) keluar dari perkarangan sekolah amatlah mendukacitakan. Alasan yang diberikan oleh pihak sekolah amat tidak praktikal sekali, iaitu agar guru-guru petang tidak dibenarkan keluar sebelum mereka mengutip sampah di padang sekolah berkenaan.

Beberapa orang suami dan orang luar yang terperangkap pada mulanya memohon kepada pengawal keselamatan yang bertugas supaya membuka kunci pagar kerana petang sudah agak lewat, iaitu sudah 7.15 petang. Adalah sesuatu yang melucukan dan tidak masuk akal menyuruh guru-guru memunggut sampah di padang kerana waktu itu sudah hampir waktu solat.

Sebenarnya sebahagian guru memang tidak kisah sangat bila mereka diejek-ejek oleh pelajar sekolah kerana memunggut sampah, tetapi apa yang penting mengapa mereka dikurung seperti orang salah, malah orang luar pun terlibat sama.

Keadaan menjadi lebih tidak terkawal apabila pengawal keselamatan seolah-olah tidak mahu berkompromi, malah meninggalkan pondok jaga itu, entah hilang ke mana. Melihat tidak ada apa-apa tindakan dibuat seorang daripada suami guru sekolah itu cuba mengumpil mangga pintu pagar berkenaan, tetapi tidak berjaya. Ketika itu barulah pengawal keselamatan muncul kembali sambil memarahi mereka.

Adakah ini satu cara pihak sekolah menangani kempen kebersihan? Hingga sanggup mengurung guru-gurunya sendiri dan memaksa mereka mengutip sampah dahulu sebelum mereka balik. Difahamkan kejadian ini bukan kali pertama berlaku. Bagi guru-guru itu mereka tidak kisah untuk sama-sama bertanggungjawab membersihkan sekolah, tetapi haruslah diberi sama kesedaran kepada pelajar agar mereka sama-sama bertanggungjawab. Mungkin dengan adakan hari gotong-royong. Sudah tentu guru-guru sekolah akan rela hati bersama-sama mengutip sampah dan membersihkan sekolah.

Kita amat bersimpati dengan guru-guru di sekolah berkenaan. Kebanyakan mereka agak takut bersuara kerana tekanan pihak sekolah. Mereka akan diugut dengan menyuruh isi borang pertukaran ataupun bakal menerima markah prestasi yang rendah kalau bersuara atau menyatakan rasa tidak puas hati mereka. Guru-guru di sekolah ini juga diugut dengan menyatakan tak perlulah mereka mengadu ke Jabatan Pendidikan kerana pegawai-pegawai di sana kebanyakannya adalah kawan-kawan mereka.

Inilah gambaran yang sering berlaku. Kita sebagai orang biasa sering ditindas kerana tidak ada orang-orang ‘besar’ yang kita kenali di atas.

Allah sahaja yang Maha mengetahui. Kepadanya kita berhak mengadu.

Tidak ada komentar: