Selasa, 10 Februari 2009

Menterjemahkan yang ‘benar’ itu menjadi sukar kerana…

Pendapat Dato’ Baha dalam kemelut politik di Perak begitu objektif dan tidak menjurus kepada luahan emosi. Tanpa menyebelahi mana-mana pihak Dato’ Baha menyatakan bahawa kita harus bijak menterjemahkan peristiwa di Perak dengan kembali kepada akal sihat, dengan tidak memancing publisiti di media sebagai rujukan. Saya amat bersetuju dengan pendapat Dato’ Baha ini. Keghairahan media yang bias kepada politik tertentu bukan menyelesaikan masalah. Kita terlalu cepat menjatuh hukum. Kita terlalu cepat membuat keputusan ‘salah’ –‘benar’ hanya berdasarkan perhitungan politik. ‘Jadi serahkanlah kepada mahkamah, dan yakinlah Allah akan memberi kemenangan kepada yang benar (cepat atau lambat)’-Memetik kata-kata Dato’ dalam blognya ‘Desa-Kota’.
Sebagai orang Melayu saya sendiri pun tersentuh bila ada orang ingin menyaman Sultan. Lebih-lebih lagi bila merujuk kepada pendirian Sultan terhadap isu di Negeri Perak ini. Tetapi sebagai orang Islam, kita harus bermuhasabah diri dulu. Kita harus merujuk kepada kerajaan Islam di zaman Nabi Muhammad saw. Beliau sendiri sebagai pemimpin (Rasul pulak tu) pernah berdiri di atas mimbar meminta kepada makmum ketika itu agar mengadilinya, jika dia pernah berbuat salah dia sanggup diberi balasan balik ketika itu juga. Sehingga ada seseorang (saya lupa namanya) bangun dan menyatakan padanya, waktu Perang Badar dulu tongkat Nabi pernah menyinggul belakangnya. Mendengar kesaksian orang ini Nabi segera menyuruh Saidina Ali pulang ke rumahnya mengambil tongkat yang dimaksudkan itu, dia sanggup dibalas balik oleh si pengadu tadi. Sehingga Umar Al Khatab memohon untuk menjadi galang ganti, tetapi Nabi tetap berkeras bahawa itu adalah kesalahannya dan dia yang harus memikul akibat perbuatannya itu.

Islam itu cantik, seharusnya kita mengambil iktibar dari segala aspek kehidupan Islam yang sudah diatur begitu rupa. Pernahkah kita merujuk Al Quran bila berlaku perbalahan dan perselisihan pendapat? Sedangkan dalam khutbah setiap minggu ada disebutkan, setiap minggu! Ada dinyatakan yang maksudnya begini,.’Jika kita berbalah atau berselisih pendapat atas sesuatu perkara, berbaliklah kepada Al Quran’. Tapi bila timbul kes ini.. balik-balik kita merujuk kepada media..Entahlah…penattt.

Tidak ada komentar: