Rabu, 04 Februari 2009

Pengalaman Bahasa III

Kakak saya satu-satunya anak kampung Kubu Gajah, Semanggol yang berpeluang belajar di sekolah Asrama Penuh, iaitu di Sekolah Tun Fatimah. Ketika itu masih di Durian Daun, Melaka. Sekolah tersebut menggunakan bahasa Inggeris sepenuhnya sebagai bahasa pengantar. Jadi kakaklah satu-satunya anak kampung yang berpeluang belajar hingga ke peringkat sekolah Menengah ketika itu, ke sekolah asrama penuh pula. Pengaruh pendidikan Inggeris ketika itu memang masih meluas. Kebetulan saya juga bersekolah di Sek. Men. King Edward VII, yang terkenal sebagai satu-satunya sekolah Inggeris di Taiping.
Apa yang ingin saya kongsikan di sini ialah bagaimana pengaruh dan budaya Inggeris telah meresap dalam kehidupan kita orang Melayu tanpa kita sedari. Saya selalu menemani kakak saya ke rumah teman-temannya di Taiping, terutama jika ada majlis seperti majlis menyambut hari jadi. Rata-rata hari jadi disambut dengan majlis meniup lilin dan diikuti oleh persembahan oleh si anak dengan bermain piano. Sudah tentu lagu-lagu yang dimainkan adalah lagu-lagu Inggeris. Hinggakan kakak saya bila berkahwin dan dapat anak, telah menghantar anaknya belajar piano sebagai sesuatu yang menjadi kemestian pula.
Begitu juga ketika saya menjadi guru, majlis hari jadi diikuti dengan majlis tari-menari.Bukan itu sahaja, saya begitu terperanjat apabila majlis sukan sekolah biasanya akan diakhiri dengan jamuan makan malam yang menyelitkan acara tari menari sebagai satu acara mesti. Hal ini berlaku hingga ke akhir tahun 1970-an, apabila ada gerakan dakwah besar-besaran oleh ABIM.
Kalau dulu kita sering mempertikai kata-kata orang tua yang enggan menghantar anaknya ke sekolah Inggeris kerana takut anaknya masuk kristian, rupa-rupanya ada benarnya kekhuatiran mereka itu. Memang kita orang Melayu tidak masuk kristian, tetapi gaya hidup dan pemikiran kita sama seperti mereka.
Siapa kata dengan belajar bahasa Inggeris tidak akan menjejaskan identiti kita orang Melayu? Belajar bahasa Inggeris kerana ilmu tidak sama jika kita belajar bahasa Inggeris untuk menggunakannya dalam percakapan harian kita seperti yang berlaku pada tahun-tahun 60-an itu. Pergilah ke mana-mana, semua orang bercakap bahasa Inggeris. Di pejabat-pejabat kerajaan, di hospital, di dalam keretapi, di majlis-majlis sambutan hari jadi dan sebagainya. Orang hanya bercakap Melayu bila masuk kampung. Bahasa Melayu hanya bahasa untuk orang-orang luar bandar. Sebab itulah kalau ada seorang dua orang kampung yang pandai berbahasa Inggeris, dia akan dianggap terpelajar, meskipun kerjanya cuma setakat budak pejabat atau kerani sahaja.
Memang bukan salah bahasa Inggeris, tetapi kita yang begitu mudah terpengaruh. Hingga hari ini apa saja dari negera Inggeris semuanya menjadi ikutan. Ukuran seseorang itu terpelajar atau tidak bukan dengan pengguasaan bahasanya, tetapi penguasaan ilmunya. Apakah bahasa Melayu tidak boleh?

Oleh itu belajarlah bahasa Inggeris untuk menguasai ilmunya, bukan untuk bermegah-megah kerana pandai cakap orang putih. Belajarlah juga bahasa-bahasa lain seperti bahasa Arab, Cina, Jepun mahupun Rusia. Ada banyak ilmu dalam bahasa-bahasa tersebut yang perlu kita terokai dan tulislah semula ke dalam bahasa Melayu agar bahasa Melayu menjadi bahasa ilmu. Barulah bahasa Melayu akan disegani dan dihormati. Kalau tidak nasib bahasa Melayu akan sama seperti bahasa-bahasa lain yang semakin menyepi seperti bahasa jawa, banjar, bajau dan bahasa-bahasa orang asli yang lain.

3 komentar:

MARSLI N.O mengatakan...

Sdr SMR: Baguslah kerana sudah mempunyai blog sendiri. Semoga dapat kita saling berkongsi.

Melihat Kesunyataan mengatakan...

Sdr. Marsli N.O,
Terima kasih kerana melawat blog saya yang tidak sepertinya ini.

Azhar Salleh mengatakan...

Salam TUAN HAJI,
BM memang bahasa orang kampung! BM memang bahasa yang ketinggalan! BM memang bahasa yang ketinggalan! Tak percaya, tanyalah orang UMNO! Tak percaya lagi, tanyalah GPMS! Atau, tanyalah Sang Menteri! Mereka itu orang Melayu!